Anonym online chatrådgivning af børn og unge
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Standard
Anonym online chatrådgivning af børn og unge. / Sindahl, Trine Natasja.
I: Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift, Nr. 5-6, 2008, s. 440.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Anonym online chatrådgivning af børn og unge
AU - Sindahl, Trine Natasja
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Nærværende artikel præsenterer et review over forskning i anonym online chatrådgivning af børn og unge. Artiklen behandler særlige træk, der karakteriserer rådgivningsformen: synkronicitet, skriftlighed, digitalisering, reducerede cues, anonymitet og distance samt hvilken betydning disse faktorer har for relationen mellem rådgiver og bruger. Endvidere gennemgås international effekt- og procesforskning.Det konstateres at der savnes yderligere forskning på området og at de studier der pt. foreligger ikke er entydige i deres konklusioner. Dog synes det gennemgående at anonym chatrådgivning, som metode i socialt arbejde, evner at skabe kontakt til brugergrupper, som ikke i samme grad nås af andre veje, idet der skabes et rumhvor barnet/den unge oplever sig mere privat, mindre eksponeret, og hvor der er tid til at formulere sig. Det drejer sig især om børn og unge med meget alvorlige og komplekse problemstillinger - herunder ses flere tilfælde af omsorgssvigtede børn og unge, der udsættes for forskellige former for krænkelser, end ved tilsvarende anonyme telefonrådgivninger.
AB - Nærværende artikel præsenterer et review over forskning i anonym online chatrådgivning af børn og unge. Artiklen behandler særlige træk, der karakteriserer rådgivningsformen: synkronicitet, skriftlighed, digitalisering, reducerede cues, anonymitet og distance samt hvilken betydning disse faktorer har for relationen mellem rådgiver og bruger. Endvidere gennemgås international effekt- og procesforskning.Det konstateres at der savnes yderligere forskning på området og at de studier der pt. foreligger ikke er entydige i deres konklusioner. Dog synes det gennemgående at anonym chatrådgivning, som metode i socialt arbejde, evner at skabe kontakt til brugergrupper, som ikke i samme grad nås af andre veje, idet der skabes et rumhvor barnet/den unge oplever sig mere privat, mindre eksponeret, og hvor der er tid til at formulere sig. Det drejer sig især om børn og unge med meget alvorlige og komplekse problemstillinger - herunder ses flere tilfælde af omsorgssvigtede børn og unge, der udsættes for forskellige former for krænkelser, end ved tilsvarende anonyme telefonrådgivninger.
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - Rådgivning
KW - Anonym
KW - Børn
KW - Unge
KW - Chat
KW - Teknologi
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 440
JO - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
JF - Pædagogisk Psykologisk Tidsskrift
SN - 1903-0002
IS - 5-6
ER -
ID: 138417753