Etikken i den maskerede by: Om Baumans etiske afvisning af den postmoderne bys æstetisering
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Etikken i den maskerede by : Om Baumans etiske afvisning af den postmoderne bys æstetisering. / Liebst, Lasse Suonperä.
I: Dansk Sociologi, Bind 20, Nr. 1, 2009, s. 7-23.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Etikken i den maskerede by
T2 - Om Baumans etiske afvisning af den postmoderne bys æstetisering
AU - Liebst, Lasse Suonperä
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Artiklen problematiserer Zygmunt Baumans argument om, at æstetiseringen iden postmoderne by er uforenelig med en virksom etisk ansvarlighed for denfremmede i byen. Denne forståelse er kraftigt inspireret af Emmanuel Lévinas’fænomenologiske nærhedsetik, der forstår æstetik og etik som antagonistiskefænomener. Med afsæt i denne forståelse anser Bauman æstetiseringen af denAnden, som en maskering af det nøgne ansigt, der ifølge Lévinas er den etiskefordrings kilde. Hermed mødes den Anden ikke som et unikt menneske, mensnarere som et overfladisk objekt, der nydes uden etisk ansvar. Artiklen pegerpå, at Knud E. Løgstrups fænomenologiske nærhedsetik – som Bauman fejlagtigtjævnfører med Levinas’ – tilbyder en interessant alternativ forståelse af forholdetimellem æstetik og etik: Ifølge Løgstrup har æstetikken nemlig forrang foretikken. Artiklens afgørende argument bliver i lyset heraf, at den etiske fordringsom den Anden stiller, forudsætter at jeg er i kontakt med dennes liv, hvilketnetop sker i den æstetiske sansning. Den æstetiske maskering af den Anden kansåledes ikke per se afskrives som en uetisk objektificering, men rummer snarerepotentialet til, at jeg på sanselig-æstetisk vis kommer i stemt nærvær med det liv,der fordrer mig etisk.
AB - Artiklen problematiserer Zygmunt Baumans argument om, at æstetiseringen iden postmoderne by er uforenelig med en virksom etisk ansvarlighed for denfremmede i byen. Denne forståelse er kraftigt inspireret af Emmanuel Lévinas’fænomenologiske nærhedsetik, der forstår æstetik og etik som antagonistiskefænomener. Med afsæt i denne forståelse anser Bauman æstetiseringen af denAnden, som en maskering af det nøgne ansigt, der ifølge Lévinas er den etiskefordrings kilde. Hermed mødes den Anden ikke som et unikt menneske, mensnarere som et overfladisk objekt, der nydes uden etisk ansvar. Artiklen pegerpå, at Knud E. Løgstrups fænomenologiske nærhedsetik – som Bauman fejlagtigtjævnfører med Levinas’ – tilbyder en interessant alternativ forståelse af forholdetimellem æstetik og etik: Ifølge Løgstrup har æstetikken nemlig forrang foretikken. Artiklens afgørende argument bliver i lyset heraf, at den etiske fordringsom den Anden stiller, forudsætter at jeg er i kontakt med dennes liv, hvilketnetop sker i den æstetiske sansning. Den æstetiske maskering af den Anden kansåledes ikke per se afskrives som en uetisk objektificering, men rummer snarerepotentialet til, at jeg på sanselig-æstetisk vis kommer i stemt nærvær med det liv,der fordrer mig etisk.
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - Zygmunt Bauman
KW - Knud E. Løgstrup
KW - Emmanuel Lévinas
KW - bysociologi
KW - æstetisering
KW - nærhedsetik
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 20
SP - 7
EP - 23
JO - Dansk Sociologi
JF - Dansk Sociologi
SN - 0905-5908
IS - 1
ER -
ID: 21726991