Gør den kommunale kampagne en forskel?
Publikation: Bidrag til bog/antologi/rapport › Bidrag til bog/antologi › Forskning › fagfællebedømt
Med udgangspunkt i et online survey rettet til de opstillede kandidater ved kommunalvalget 2009, viser kapitlet, at det stadig var de traditionelle kampagneredskaber, der dominerede valgkampen. Elektroniske kampagneredskaber som Facebook og Twitter bruges fortrinsvis af de yngre kandidater og bidrager på den måde til at udjævne den fordel, som de etablerede kandidater har i forhold til de mindre etablerede. Forskellige af såvel de traditionelle som de elektroniske kampagneredskaber har en positiv effekt på andelen af personlige stemmer. Effekten er dog størst i kampen om stemmerne internt i de enkelte partier, hvilket kan forventes at lede til en øget personliggørelse af valgkampagnerne i fremtiden.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Titel | KV09 : Analyser af kommunalvalget 2009 |
Redaktører | Jørgen Elklit, Ulrik Kjær |
Antal sider | 22 |
Udgivelsessted | Odense |
Forlag | Syddansk Universitetsforlag |
Publikationsdato | 2013 |
Sider | 137-158 |
Kapitel | 8 |
ISBN (Trykt) | 9788776747268 |
Status | Udgivet - 2013 |
Navn | University of Southern Denmark Studies in History and Social Sciences |
---|---|
ISSN | 1602-5962 |
- Det Samfundsvidenskabelige Fakultet - kampagneredskaber, personlige stemmer, partikonkurrence
Forskningsområder
ID: 46240916