Retorisk medborgerskab: Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Retorisk medborgerskab : Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning. / Villadsen, Lisa S.
I: Unge Paedagoger, Bind 2023, Nr. 3, 5, 2023, s. 53-61.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Retorisk medborgerskab
T2 - Det kit der kan skabe sammenhængskraft i faget Livsoplysning
AU - Villadsen, Lisa S.
N1 - ISBN: 9788792914774.
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - I faget Livsoplysning i den nye aftale om læreruddannelsen optræder retorik som et nyt element i forhold til det fag det erstatter, Kristendomskundskab, Livsoplysning og Medborgerskab. I denne artikel argumenterer jeg for at retorikkens tilbagekomst til læreruddannelsen er en god ide, men samtidig vil jeg gerne udfordre placeringen af retorikken i det af fagets fire overordnede indholdsområder der hedder ’Autoritet, dømmekraft of retorik’ og ikke (også) i indholdsområdet ’Demokrati og medborgerskab’. Efter min opfattelse burde det sidste punkt have inkluderet begrebet ’retorisk medborgerskab’, og mit hovedærinde i artiklen er at beskrive dette begreb og argumentere for dets værdi som bindeled mellem personlige formidlingskompetencer og kompetencer i samfunds- og demokratideltagelse. Mit ønske med artiklen er pege på hvordan det nye fag kan udvikle sig på tværs af hvad der jo blot er bullet points og ikke strengt afgrænsede emnefelter.
AB - I faget Livsoplysning i den nye aftale om læreruddannelsen optræder retorik som et nyt element i forhold til det fag det erstatter, Kristendomskundskab, Livsoplysning og Medborgerskab. I denne artikel argumenterer jeg for at retorikkens tilbagekomst til læreruddannelsen er en god ide, men samtidig vil jeg gerne udfordre placeringen af retorikken i det af fagets fire overordnede indholdsområder der hedder ’Autoritet, dømmekraft of retorik’ og ikke (også) i indholdsområdet ’Demokrati og medborgerskab’. Efter min opfattelse burde det sidste punkt have inkluderet begrebet ’retorisk medborgerskab’, og mit hovedærinde i artiklen er at beskrive dette begreb og argumentere for dets værdi som bindeled mellem personlige formidlingskompetencer og kompetencer i samfunds- og demokratideltagelse. Mit ønske med artiklen er pege på hvordan det nye fag kan udvikle sig på tværs af hvad der jo blot er bullet points og ikke strengt afgrænsede emnefelter.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - retorisk medborgerskab
KW - Retorisk handlekraft
KW - Livskundskab
KW - Læreruddannelse
UR - https://u-p.dk/vare/2023-nr-3/
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2023
SP - 53
EP - 61
JO - Unge Paedagoger
JF - Unge Paedagoger
SN - 0106-5386
IS - 3
M1 - 5
ER -
ID: 360716055