De sociale mediers brugervilkår del I - aftalen
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
De sociale mediers brugervilkår del I - aftalen. / Feldthusen, Rasmus Kristian; Larsen, Torsten Bjørn.
I: Erhvervsjuridisk Tidsskrift, 10.2016, s. 266-273.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - De sociale mediers brugervilkår del I - aftalen
AU - Feldthusen, Rasmus Kristian
AU - Larsen, Torsten Bjørn
PY - 2016/10
Y1 - 2016/10
N2 - Det Sociale Medium som f.eks. Twitter, Snapchat, Foursquare, Facebook, Instagram, Pinterest, Tinder og Youtube har betinget sig en række standardvilkår som Brugeren, der måtte ønske at oprette en Profil, skal acceptere som led i oprettelsen. Ved at klikke på ”opret profil” eller en hermed tilsvarende formulering, accepterer Brugeren Det Sociale Mediums vilkår for brug af platformen, hvorfor der ifølge Det Sociale Medium er indgået en bindende Aftale med Brugeren. Det kan – i mangel af dansk administrativ praksis og dansk retspraksis – konkluderes, at en række hensyn, herunder parternes berettigede forventninger og den kontraktuelle balance taler for, at der er indgået en Aftale mellem Det Sociale Medium og Brugeren, mens der tilsvarende er en række hensyn, herunder selve aftaleprocessen og nogle vilkårs særlige karakter, der taler imod, at der er indgået en sådan Aftale. En afvejning af de modsatrettede hensyn kan på nuværende tidspunkt ikke føre til et entydigt resultat, om end vi på det foreliggende grundlag hælder mod, at Aftalen – hvis ikke i sin helhed så delvist – må formodes at være gyldig.
AB - Det Sociale Medium som f.eks. Twitter, Snapchat, Foursquare, Facebook, Instagram, Pinterest, Tinder og Youtube har betinget sig en række standardvilkår som Brugeren, der måtte ønske at oprette en Profil, skal acceptere som led i oprettelsen. Ved at klikke på ”opret profil” eller en hermed tilsvarende formulering, accepterer Brugeren Det Sociale Mediums vilkår for brug af platformen, hvorfor der ifølge Det Sociale Medium er indgået en bindende Aftale med Brugeren. Det kan – i mangel af dansk administrativ praksis og dansk retspraksis – konkluderes, at en række hensyn, herunder parternes berettigede forventninger og den kontraktuelle balance taler for, at der er indgået en Aftale mellem Det Sociale Medium og Brugeren, mens der tilsvarende er en række hensyn, herunder selve aftaleprocessen og nogle vilkårs særlige karakter, der taler imod, at der er indgået en sådan Aftale. En afvejning af de modsatrettede hensyn kan på nuværende tidspunkt ikke føre til et entydigt resultat, om end vi på det foreliggende grundlag hælder mod, at Aftalen – hvis ikke i sin helhed så delvist – må formodes at være gyldig.
KW - Det Juridiske Fakultet
KW - Sociale Medier
KW - Brugervilkår
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 266
EP - 273
JO - Erhvervsjuridisk Tidsskrift
JF - Erhvervsjuridisk Tidsskrift
SN - 1901-3612
M1 - ET.2016.266
ER -
ID: 168272764