Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Standard
Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget. / Villadsen, Lisa Storm.
I: Dansknoter, Bind 2020, Nr. 4, 10.12.2020, s. 18-21.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget
AU - Villadsen, Lisa Storm
PY - 2020/12/10
Y1 - 2020/12/10
N2 - Hvordan kan man behandle emner som social protest og aktivisme i danskundervisningen? Og hvordan kobler man dem til elevernes verden? Retorisk medborgerskab er en nyttig ramme for koblingen mellem de kritisk-analytiske og de produktive aspekter af danskfaget. I denne artikel introduceres begrebet, og det illustreres i to korte eksempler. Samtidig peger jeg på nogle grundlæggende begreber, som kan bruges i undervisningen til at give eleverne en forståelse af deres egen rolle som retoriske medborgere, og som de kan bruge i analysen af andres kommunikation og produktionen af deres egen.
AB - Hvordan kan man behandle emner som social protest og aktivisme i danskundervisningen? Og hvordan kobler man dem til elevernes verden? Retorisk medborgerskab er en nyttig ramme for koblingen mellem de kritisk-analytiske og de produktive aspekter af danskfaget. I denne artikel introduceres begrebet, og det illustreres i to korte eksempler. Samtidig peger jeg på nogle grundlæggende begreber, som kan bruges i undervisningen til at give eleverne en forståelse af deres egen rolle som retoriske medborgere, og som de kan bruge i analysen af andres kommunikation og produktionen af deres egen.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Retorisk medborgerskab
KW - Protestretorik
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2020
SP - 18
EP - 21
JO - Dansknoter
JF - Dansknoter
SN - 2246-624X
IS - 4
ER -
ID: 249859580