Stemmer fra kanten: Protestretorik, aktivisme og retorisk medborgerskab i danskfaget
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Formidling
Dokumenter
- Artikel til Dansknoter[14.10.20]
Indsendt manuskript, 28,7 KB, Word-dokument
Hvordan kan man behandle emner som social protest og aktivisme i danskundervisningen? Og hvordan kobler man dem til elevernes verden? Retorisk medborgerskab er en nyttig ramme for koblingen mellem de kritisk-analytiske og de produktive aspekter af danskfaget. I denne artikel introduceres begrebet, og det illustreres i to korte eksempler. Samtidig peger jeg på nogle grundlæggende begreber, som kan bruges i undervisningen til at give eleverne en forståelse af deres egen rolle som retoriske medborgere, og som de kan bruge i analysen af andres kommunikation og produktionen af deres egen.
Originalsprog | Dansk |
---|---|
Tidsskrift | Dansknoter |
Vol/bind | 2020 |
Udgave nummer | 4 |
Sider (fra-til) | 18-21 |
Antal sider | 3 |
ISSN | 2246-624X |
Status | Udgivet - 10 dec. 2020 |
- Det Humanistiske Fakultet - Retorisk medborgerskab, Protestretorik
Forskningsområder
Antal downloads er baseret på statistik fra Google Scholar og www.ku.dk
Ingen data tilgængelig
ID: 249859580