Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´. / Noer, Vibeke Røn; Lyngsø, Anita; Nielsen, Camilla Kirketerp.
I: Dansk Pædagogisk Tidsskrift, Bind 2021, Nr. 3, 2021, s. 70-86.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Tid til uddannelse - En uddannelsesetnografisk analyse af dyrlægestuderende og sygeplejestuderendes oplevelse af `gøremålstravlhed´
AU - Noer, Vibeke Røn
AU - Lyngsø, Anita
AU - Nielsen, Camilla Kirketerp
PY - 2021
Y1 - 2021
N2 - Artiklen sætter fokus på, hvordan studerende oplever og håndterer uddannelsesforløb, som i såvel uddannelse af dyrlæger som sygeplejersker præges af en markant travlhed. Artiklen baseres på langvarige feltarbejder, der gennem observationer, interviews og videodagbøger har kortlagt det studiemæssige hverdagsliv og fastholdt de professionsstuderendes egne beretninger og iværksatte strategier. De empiriske analyser henter inspiration fra de uddannelsesetnografiske forskningstraditioner, og det gennemgående begreb om gøremålstravlhed henviser såvel til omsorgsfilosofiske udspring, som til uddannelses-og sundhedssociologiske rammesætninger. Artiklen peger i forlængelse heraf på et nødvendigt opgør med travlhedens konsekvenser i det danske uddannelsessystem.
AB - Artiklen sætter fokus på, hvordan studerende oplever og håndterer uddannelsesforløb, som i såvel uddannelse af dyrlæger som sygeplejersker præges af en markant travlhed. Artiklen baseres på langvarige feltarbejder, der gennem observationer, interviews og videodagbøger har kortlagt det studiemæssige hverdagsliv og fastholdt de professionsstuderendes egne beretninger og iværksatte strategier. De empiriske analyser henter inspiration fra de uddannelsesetnografiske forskningstraditioner, og det gennemgående begreb om gøremålstravlhed henviser såvel til omsorgsfilosofiske udspring, som til uddannelses-og sundhedssociologiske rammesætninger. Artiklen peger i forlængelse heraf på et nødvendigt opgør med travlhedens konsekvenser i det danske uddannelsessystem.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Studiestrategier
KW - Travlhed
KW - Uddannelsesetnografi
KW - Dyrlægeuddannelse
KW - Sygeplejerskeuddannelse
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 2021
SP - 70
EP - 86
JO - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
JF - Dansk Pædagogisk Tidsskrift
SN - 0904-2393
IS - 3
ER -
ID: 290603375