22. maj 2024

Tetyana Pitik modtager pris for bedste ph.d.-afhandling i dansk astronomi

2024 IDA PhD-pris:

Instrumentcenter for Dansk Astrofysik (IDA) uddeler hvert år en pris for den videnskabeligt mest fremragende ph.d.-afhandling, der er blevet forsvaret ved et dansk universitet inden for astronomi og astrofysik. Tetyana Pitik har modtaget 2024 IDA PhD-prisen ved det årlige danske astronomimøde afholdt i Roskilde den 22. og 23. maj 2024.

For sit arbejde med modellering af multi-messenger-emissionen fra astrofysiske transienter modtager Tetyana Pitik 2024 IDA PhD-prisen ved det årlige danske astronomimøde afholdt i Roskilde den 22. og 23. maj 2024.

Tetyana har været ph.d.-studerende på Niels Bohr Institutet indtil november sidste år, hvor hun har arbejdet med prof. Irene Tamborra som vejleder.

Gennem sit ph.d.-arbejde har Tetyana været banebrydende i udforskningen af forbindelsen mellem neutrinoer og elektromagnetiske signaler fra gammastråleudbrud og superluminous supernovaer, der fremhæver mangler i igangværende multi-budbringer-søgninger samt foreslår nye strategier til at løse dem.

Tetyana er nu postdoc ved University of California, Berkeley og Penn State University, støttet af et stipendium finansieret af National Science Foundation.