27. august 2018

Niels Bohr Institutet siger velkommen til 183 nye bachelorstuderende

Nye studerende:

Så er campusdagene i fuld gang, hvor 138 nye fysikstuderende og 44 nye nanoscience-studerende er inviteret til at møde deres studieleder, medstuderende, rusvejledere mm. inden de skal af sted på hyttetur i morgen eftermiddag.

Kim og Christine
Kim Splitorff, viceinstitutleder for undervisning  og Studieleder Christine Hvidberg bød velkommen til de nye bachelorstuderende på Niels Bohr Institutet.

Mange af de studerende har allerede været til kickstart-kursus de sidste to uger, hvor de har haft mulighed for at få finpudset deres faglighed og studieteknik inden det for alvor går løs mandag d. 3. september.

I år starter de fysikstuderende med et nyt kursus ”Mekanik og Relativitetsteori”, som holdes over to blokke og erstatter de tidligere blok-kurser Mekanik 1 og 2. Kurset har løbende bedømmelse, og vil støtte de studerende i deres overgang fra gymnasium til universitet.

Københavns Universitet har i år indført en adgangskvotient på 6,0, hvilket har givet en smule lavere optag end sidste år, hvor både nanoscience og de fysiske fag fik fyldt alle studiepladser.

Studieleder Christine Hvidberg møder også de nye studerende i dag: 'Jeg glæder mig meget til at sige velkommen til alle de nye fysikstuderende. Der er altid en helt speciel stemning på introdagene, hvor alle er spændte, og der summer af aktiviteter og god stemning'. Hun fortæller. at 'vejlederne har lagt store kræfter i at planlægge introdagene og rusturen, hvor de studerende skal lære hinanden at kende, og blive godt forberedt til at starte på studiet. Det bliver både sjovt og hyggeligt, og rusturen er med til at skabe det gode sociale liv på fysikstudiet'.

De nye studerende kan også glæde sig til næste uge, når kurserne går i gang. Underviserne lige nu er i fuld gang med forberedelserne og glæder sig til at indføre dem i fysikkens verden.