Skolepraktik, studiepraktik og studieområdeprojekter (SOP)
Niels Bohr Institutet har i en årrække tilbudt 9. klasses elever fra grundskolen en uges skolepraktik to gange om året. De bliver stopfodret med fysik i alle afskygninger, prøver laboratoriearbejde af og kommer på observationstur med overnatning, hvor stjernekikkerten kommer frem, hvis vejret er til det.
Der var igen fuldt booket med 60 elever fra hele landet, som, at dømme efter den hyggelige og temmelig højrøstede sludren fredag eftermiddag, havde fået mange nye venner oven i videnskaben.
Skolepraktikken giver eleverne mulighed for at se og høre hvordan forskning i fysik foregår og frem for alt afprøve deres egne, kritiske evner, når de samarbejder om problemløsning.
Studieområdeprojekter (SOP)
For et par år siden begyndte NBI at udbyde studieområdeprojekter (SOP) til HTX elever, der gerne vil skrive sin store 3. G opgave med fysik som et af fagene.
Der har været en støt stigende tilmelding, og i uge 46 havde vi ikke mindre end 32 elever på besøg i laboratorierne, hvor de deltog i forløb om fremtidens klima, den specielle relativitetsteori, kvantefysik og -teknologi, partikelfysik og exoplaneter. Eleverne kan lave forsøg, som er vanskelige at gennemføre i et almindeligt fysiklokale og dermed høste egne data at skrive opgave på.
De får grundig vejledning af studerende og forskere på instituttet – og forhåbentlig en rar oplevelse og en god fornemmelse af, hvad det vil sige at arbejde med fysik.
I foråret kan eleverne tilmelde sig SRP, og det bliver i uge 9-10.
Studiepraktikken
Tre dage i selskab med forskere og studerende på NBI i uge 43 er dét studiepraktikken for 3. G elever består af. Der er en lang række foredrag om de forskningsfelter instituttet dækker, men det er mindst lige så vigtigt, at få talt med studerende om hvad det vil sige at læse her.
Hvilke fag har man, hvordan undervises der i dem, hvad er sværhedsgraden, hvordan er studiemiljøet, hvordan får man hjælp, hvis noget er vanskeligt (og det er der meget, der er!).
Det er målet for studiepraktikken at give kommende studerende en realistisk fornemmelse af de fysikstuderendes hverdag. Både hvad udfordringerne angår, men bestemt også de mange glæder og det meget levende studiemiljø.