22. oktober 2018

Kinesisk forskningsminister med delegation besøger NBI

Ministerbesøg:

I forbindelse med PG4 topmødet i København i sidste uge, hvor den kinesiske forskningsminister Wang Zhigang bl.a. skulle mødes med statsministeren, lagde han om fredagen også vejen forbi Niels Bohr Institutet på Blegdamsvej, hvor Rektor Henrik C. Wegener og Institutleder Jan W. Thomsen tog imod.

Rektor ved Københavns Universitet, Henrik C. Wegener og Institutleder Jan W. Thomsen tager imod forskningsminister (Minister of Science and Technology) Wang Zhigang og hans delegation udenfor Niels Bohr Institutet, der blev udnævnt til Historisk Sted med stor international betydning for udviklingen indenfor fysik og forskning af European Physical Society i 2013.

Besøget var arrangeret af den kinesiske ambassade og den kinesiske ambassadør Deng Ying i København, og foruden topmødet i København besøgte han også Zoologisk Have for at se det næsten færdiggjorte Pandaanlæg.

Han havde selv ønsket at se Niels Bohr Institutet under sit officielle besøg i Danmark. Minister Wang er uddannet ingeniør, og har tidligere bl.a. været leder af China Electronics Technology Group Corporation, inden han tidligere i år blev udnævnt til forskningsminister.

Rektor Henrik C. Wegener og Institutleder Jan W. Thomsen bød velkommen i det historiske auditorium A, hvor de kort præsenterede instituttet og dets historie – et institut der har fostret ikke mindre end fire nobelprismodtagere.

Niels Bohr fik Nobelprisen i 1922 for sin banebrydende atommodel, George de Hevesy fik Nobelprisen i 1943 for sit pionerarbejde med nuclear-medicin, og i 1975 fik Aage Bohr og Ben Mottelson Nobelprisen for deres model af atomkernens struktur.

Junxin Chen, der er ph.d. studerende i prof. Albert Schliessers forskningsgruppe, var overvældet af ministerbesøget fra sit hjemland, og fortalte spændt og respektfuld forskningsministeren om deres forskning. I forgrunden til venstre Albert Schliesser, og i baggrunden Rektor Henrik C. Wegener.

Instituttet har altid været internationalt orienteret, og huser nogle af verdens førende kvanteforskere.

Efter introduktionen fortsatte delegationen ned i kælderen under det gamle institut, hvor de besøgte et af de mange kvantelaboratorier, og prof. Albert Schliesser, der kom i 2013 til Niels Bohr Institutet fra den polytekniske læreanstalt, EPFL i Lausanne i Schweiz, tog imod Minister Wang og hans delegation, der knapt kunne være i det trange laboratorium.

Schliesser fortalte om instituttets kvanteforskning, der spænder meget bredt. Der forskes i alt lige fra kvanteinternet og kvantecomputer, sensorer og atomure til teleportation af information fra lys til lys og kvantekryptering med mere, og forskningsministeren lyttede meget interesseret og stillede mange spørgsmål.

Efter en halv times tid fortsatte følget op i Niels Bohrs arbejdsværelse, hvor der var dækket op med kaffe, kage og fortsat samtale.

Niels Bohr døde i 1962, og hans arbejdsværelse står urørt som dengang. Her har mange store personligheder lagt sin vej forbi til en samtale med Niels Bohr, der lagde stor vægt på åbenhed og dialog. Han skabte en fundamental nytænkning indenfor fysikken, og formåede samtidigt at skabe et internationalt miljø, der tiltrak nogle af de allerdygtigste forskere fra hele verden.

Besøget blev afsluttet med en gensidig overrækkelse af gaver med efterfølgende fællesfoto udenfor Niels Bohr Institutet.

Se også: