25. juni 2020

Lise Arleth bliver ny prodekan

Jobnyt

Professor i eksperimentel biofysik, Lise Arleth, tiltræder 1. oktober 2020 som prodekan for forskning på Det Natur- og Biovidenskabelige Fakultet, SCIENCE, på Københavns Universitet.

52-årige Lise Arleth tiltræder 1. oktober 2020 som prodekan for forskning.
52-årige Lise Arleth kommer fra en stilling som professor på Niels Bohr Institutet.

Et blik på 52-årige Lise Arleths CV viser, at hun lige siden den afsluttede Ph.d. i 2002 har haft en overordentlig aktiv karriere som forsker, underviser, studieleder. Nu kroner hun foreløbigt karrieren med et job som prodekan for forskning på Københavns Universitet. Dermed får hun ansvaret for at fremme og sætte en retning for forskningen på Danmarks største naturvidenskabelige fakultet.

”Med Lise Arleth får SCIENCE en prodekan med stor international og tværvidenskabelig erfaring med forskningsinfrastrukturer og brede forskningssamarbejder. Samtidig har Lise igennem sin karriere haft stort fokus på uddannelsen af kandidater og PhD studerende. Med hendes erfaringer og engagement vil SCIENCE også fremadrettet stå for den fremmeste forskning, som også bringes i spil i løsningen af tidens store samfundsudfordringer inden for klima, energi, bæredygtighed og sundhed,” siger dekan på SCIENCE, Katrine Krogh Andersen.

Lise Arleths forskerkarriere begyndte i 1994 under et ophold i et laboratorium nær Paris, hvor hun tog ned for at lave sit speciale. Den fortsatte på det det daværende Forskningscenter Risø. Her havde hun base som PhD studerende og post doc frem til 2004, men tilbragte undervejs to år på forskningsophold i Australien og USA, samt to år med barselsorlover. I 2004 blev hun ansat som adjunkt i biofysik på det daværende Den Kongelige Veterinær og Landbohøjskole, og i 2006 kom så udnævnelsen til lektor på samme sted, som i mellemtiden var blevet omdannet til det daværende KU-Life Fakultet under Københavns Universitet.

Lise Arleth har siden da haft forskellige poster på Københavns Universitet og kommer aktuelt fra en stilling som professor på Niels Bohr Institutet. Her har hun som biofysiker især forsket i, hvordan røntgenstråler og neutroner kan bruges til at undersøge, hvordan biologiske molekyler og cellemembraner opfører sig. Næsten al forskningen har været tværvidenskabelig og er blandt andet foregået med en stribe gode kollegaer fra andre KU institutter.

Spændvidde i aktiviteterne

Sideløbende med sin forskning har Lise Arleth været særdeles aktiv i forhold til etableringen af de to store, internationale forskningsanlæg, European Spallation Source og Max-IV, i Lund i Sverige som kommer til at understøtte neutron og røntgenbaserede strukturundersøgelser. Her har hun i en årrække siddet i begge anlægs videnskabelige rådgivende udvalg, og i dag er hun medlem af bestyrelsen for Max-IV. I forlængelse af dette har hun gennem snart mange år haft fokus på industrisamarbejde omkring anvendelse af neutroner og røntgen.

Også studerende på forskellige niveauer har nydt godt af Lise Arleths viden. Ud over at være underviser og vejleder for en lang række bachelor- og kandidatstuderende, har hun indtil nu været vejleder for 14 Ph.d.-studerende og 18 Post Docs.

Ind imellem sine forsknings- og undervisningsaktiviteter har Lise Arleth også arbejdet med ledelse. Først og fremmest har hun gennem de seneste 10-12 år opbygget og kørt sin egen forskningsgruppe i strukturel biofysik. Derudover var hun i to år fra 2010 leder af Ph.d.-skolen på Life-fakultet på Københavns Universitet, og fra 2012 og fire år frem studieleder på Niels Bohr Institutet. Siden 2019 har hun været medlem af forskningsudvalget og forskningsfinansieringsudvalget på Niels Bohr institutet.

”Jeg glæder mig rigtigt meget til at komme i gang med jobbet som prodekan for forskning på Science - også selvom det er med vemod, at jeg så kommer til at holde en længere pause fra at være udøvende forsker. Science er heldigvis et fakultet, der allerede yder på allerhøjeste internationale niveau indenfor en alsidig vifte af discipliner. Det skal vi selvfølgelig blive ved med. Og så ser jeg hele klimadagsordenen og det at få den omsat til en tilstrækkelig inspirerende, relevant og bredt forankret forskningsdriver som en af de centrale opgaver for den kommende 5-års periode. Derudover brænder jeg for at få skabt noget mere tydelig struktur i forhold til karrierevalg, udvikling og fremdrift for alle vores unge og meget talentfulde forskere på Ph.d. og Post Doc niveau. De er fremtiden, og vi skal bedst muligt understøtte, at de kommer til at udnytte deres store potentiale både i og udenfor akademia, ” siger Lise Arleth.

Lise Arleth afløser den nuværende prodekan for forskning, Morten Pejrup, som har varetaget jobbet siden 2012. Han fortsætter sin karriere som professor på Institut for Geovidenskab og Naturforvaltning på Københavns Universitet.