Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans: Projektpædagogikken i historisk lys
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Standard
Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans : Projektpædagogikken i historisk lys. / Christensen, Gerd.
I: Kognition & Paedagogik, Bind 129, 2, 2023, s. 6-15.Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Fra progressivisme til arbejdsmarkedsrelevans
T2 - Projektpædagogikken i historisk lys
AU - Christensen, Gerd
PY - 2023
Y1 - 2023
N2 - Formålet med denne artikel er at tegne en skitse af projektpædagogikkens historie, som den har formet sig i Danmark. I dansk sammenhæng spiller arven fra 1970erne på universitetscentrene i Roskilde og Ålborg en væsentlig rolle for den form, projektpædagogikken har antaget. Men projektpædagogikken opstod ikke af ingenting på dette tidspunkt, og den er ikke forsvundet efter de på én gang tumultariske og nytænkende år i forlængelse af ungdomsoprøret. Til trods for nutidens opgør med denne epoke, har projektpædagogikken vist sig særdeles levedygtig og indgår i dag på stort set alle niveauer af det danske uddannelsessystem.
AB - Formålet med denne artikel er at tegne en skitse af projektpædagogikkens historie, som den har formet sig i Danmark. I dansk sammenhæng spiller arven fra 1970erne på universitetscentrene i Roskilde og Ålborg en væsentlig rolle for den form, projektpædagogikken har antaget. Men projektpædagogikken opstod ikke af ingenting på dette tidspunkt, og den er ikke forsvundet efter de på én gang tumultariske og nytænkende år i forlængelse af ungdomsoprøret. Til trods for nutidens opgør med denne epoke, har projektpædagogikken vist sig særdeles levedygtig og indgår i dag på stort set alle niveauer af det danske uddannelsessystem.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Projektarbejde
KW - progressiv pædagogik
KW - samarbejdskompetencer
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 129
SP - 6
EP - 15
JO - Kognition & Paedagogik
JF - Kognition & Paedagogik
SN - 0906-6225
M1 - 2
ER -
ID: 366996008