Harlequin, Holberg and the (in)visible masks: Commedia dell'arte in Eighteenth-Century Denmark
Publikation: Bidrag til tidsskrift › Tidsskriftartikel › Forskning › fagfællebedømt
En læsning af Holbergs harlekinader "Ulysses Von Itacia" og "De Usynlige" indskrevet i en kontekst af europæisk grotesk teater med særligt henblik på teksternes relation til det hhv. ældre og nyere fransk-italienske maskedrama. Undersøgelsen peger på den første tekst som værende i overensstemmelse med forlæggene og den anden som rummende parodiske elementer i forhold til inspirationskilden som udtryk for forfatterens grundlæggende livs- og teatersyn.
Bidragets oversatte titel | Harlekin, Holberg og de (u)synlige masker: Commedia dell'arte i Danmark i det 18. århundrede |
---|---|
Originalsprog | Engelsk |
Tidsskrift | Theatre Research International |
Vol/bind | 23 |
Udgave nummer | 2 |
Sider (fra-til) | 159-166 |
Antal sider | 7 |
ISSN | 0307-8833 |
Status | Udgivet - 1998 |
- Det Humanistiske Fakultet - Holberg, Teaterhistorie, Commedia dell'arte, Harlekin
Forskningsområder
ID: 37947102