24. juni 2024

Dorthe Dahl-Jensen modtager fornem pris fra BBVA Foundation Frontiers of Knowledge

KLIMAPRIS:

Professor Dorthe Dahl-Jensen fra Is, Klima og Geofysik ved Niels Bohr Institutet, Københavns Universitet er blevet tildelt BBVA Foundation Frontiers of Knowledge Award i kategorien Climate Change i den 16. udgave af prisuddelingen.

Dorthe Dahl-Jensen
Dorthe Dahl-Jensen får prisen for hendes bidrag til de polare iskernedata, der etablerer en grundlæggende kobling mellem drivhusgasser og lufttemperatur, der karakteriserer klimaændringer gennem de seneste 800.000 år.

Dorthe Dahl-Jensens arbejde har primært fokuseret på rekonstruktionen af ​​fortidens klima fra undersøgelsen af ​​iskerner i Grønland, som det afspejles i hendes artikel fra 1998 i tidsskriftet Science.

Dorthe Dahl-Jensens bidrag

Hendes forskning har vist, at tidligere opvarmningsepisoder havde en tendens til at forekomme i perioder med øget solenergitilstrømning, hvilket igen drev CO2 op og dermed temperaturniveauer, der udløste en positiv feedback-loop (en forstærket kædereaktion).

Hun fandt dog også ud af, at drivhusgaskoncentrationerne på intet tidspunkt svarede til deres nuværende niveauer. Selv i varme perioder som for 115.000 år siden oversteg de aldrig 3.000 ppm CO2 sammenlignet med et nuværende gennemsnit på 420 ppm. Derfor er forskerens bekymring over de mulige virkninger af nutidens menneskeskabte globale opvarmning, hvoraf nogle, hun mener, sandsynligvis er ustoppelige.

Baseret på sin forskning om pludselige ændringer i fortidens klima advarer hun desuden om risikoen for, at smeltende is sender strømme af ferskvand ud i havet. Dette vil igen forstyrre havstrømmene, der giver Europa dets milde vintre, hvilket paradoksalt nok vil afkøle temperaturen i de nordeuropæiske lande, Danmark og også Spanien.

Steffen Bo Hansen, Dorthe Dahl-Jensen and
Steffen Bo Hansen, Dorthe Dahl-Jensen og Jakob Schwander i Bilbao.

Dorthe Dahl-Jensen deler prisen med Dr. Jean Jouzel, CNRS Emeritus Research Director ved Laboratoire des Sciences du Climat et de!'Environnement (LSCE) (Frankrig), Dr. Valerie Masson-Delmotte, forskningsdirektør ved LSCE (Frankrig), Dr. Jakob Schwander, seniorforsker ved universitetet i Bern (Schweiz) og prof. Thomas F. Stocker, professor i klima- og miljøfysik ved Fysisk Institut, Universitetet i Bern (Schweiz).

Om Dorthe Dahl-Jensen

Dorthe Dahl-Jensen fik sin ph.d.-grad i geofysik fra Københavns Universitet i 1988. Hun tiltrådte derefter en undervisnings- og forskerstilling, som hun har været tilknyttet gennem hele sin karriere.

I øjeblikket er hun professor på Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet, og siden 2018 har hun også haft en Canada Excellence Research Chair ved University of Manitoba (Canada).

Hun ledede Center for Is og Klima i København mellem 2007 og 2017, og har fungeret som forskningsleder på internationale projekter, lige fra dybdeboringsprojekter såsom EastGRIP (East Greenland Ice-core Project) eller NEEM (North Greenland Eemian Ice Drilling) Projekt) til initiativer som Past4Future, finansieret af EU og involverer 22 lande.

Hun er også forsker på Green2Ice-projektet, som i 2022 blev tildelt et ERC Synergy Grant til en værdi af 13,9 millioner euro.

Dorthe Dahl-Jensen i iskernefryseren på Niels Bohr Institute i København. Foto: Ola Jakup Joensen, NBI.

Mere om BBVA Foundation Frontiers of Knowledge prisen her: https://www.frontiersofknowledgeawards-fbbva.es/