29. november 2021

Jun Ye modtager Niels Bohr Æresmedaljen for 2021

Æresmedalje:

Niels Bohr Æresmedaljen 2021 tildeles Dr. Jun Ye, medlem af National Institute of Standards and Technology (USA), medlem af JILA og Adjoint Professor ved University of Colorado. Jun Ye er en af verdens førende forskere inden for atomfysik, mangelegeme fysik og fundamentale tests ved hjælp af ultrapræcise målinger.

Dr. Jun Ye
Dr. Jun Ye, der modtager Niels Bohr Institutets Æresmedalje i 2021, er en af verdens førende forskere inden for atomfysik, mangelegeme fysik og fundamentale tests ved hjælp af ultrapræcise målinger.

Jun Ye har i løbet af sin karriere udviklet verdens bedste atomure, og har brugt dem til at etablere nye standarder for tid og til at studere svage interaktioner og fundamentale symmetrier.

Jun fik sin ph.d. under vejledning af nobelpristageren Jan Hall i 1997 og startede sin selvstændige forskerkarriere i 1999. Hans ekstremt imponerende publikationsliste indeholder mere end 300 artikler, herunder mere end 40 artikler i Science and Nature-tidsskrifter og mere end 60 Physical Review Letters. Virkningen af ​​hans arbejde fremgår af mere end 45.000 citeringer, h-faktoren på 115 og mere end 500 fælles og inviterede foredrag.

Atomure, udviklet af Jun Ye og hans gruppe, eksemplificerer ultimative kvanteanordninger baseret på atomer og fotoner. Fremskridt inden for atom-, optisk- og kvantevidenskab har ført til hurtige forbedringer i atomure. Samtidig har atomurforskningen været med til at flytte videnskabens grænser, hvilket påvirker både grundforskning og anvendt forskning.

Ultra-præcise atomure gør det muligt at studere generelle relativitetsteorieffekter og undersøge fundamentale konstanter for mulige tidsvariationer. Jun Yes arbejde baner vejen for at søge efter partikler af mørkt stof og simuleringer af mangelegeme fysik.

Jun Ye har modtaget adskillige priser, herunder nogle af de mest prestigefyldte, såsom Norman Ramsey-prisen (2019), Presidential Rank Prisen (2015), guldmedaljen fra det amerikanske handelsministerium (2014), Rabi-prisen (2007), Carl Zeiss Prisen (2007) og Breakthrough Prize in Fundamental Physics (2022). Han er medlem af US National Academy of Science (2011) og direktør for Quantum Leap Challenge Institute.

Jun Ye har på mange måder fremmet internationale samarbejder, herunder et omfattende samarbejde med danske forskere. Kandidater fra hans gruppe har fakultets- og forskningsstillinger verden over. Hans banebrydende grundforskning resulterede i udvikling og introduktion af de nye internationale standarder for tid og længde.

Svar fra Jun Ye

Hvad betyder det for dig at være modtageren af Niels Bohr Institutets Æresmedalje?

Jeg føler bestemt at det er en stor ære og ydmyghed over at modtage en hædersmedalje i Niels Bohrs navn. Niels Bohr har været en heltefigur i mit liv siden gymnasiet, og en konstant kilde til inspiration for mig og mine kolleger. Jeg vil benytte lejligheden til at forny min kærlighed og engagement for videnskab og Niels Bohrs store ånd for internationalt samarbejde og fællesskab.

Se også: