Nyheder i 2017 om Klima og Geofysik

Klimaforskningen får en bevilling på 4,5 millioner fra Carlsberg Fondet

12. december 2017

Klimaforskningen får en bevilling på 4,5 millioner fra Carlsberg FondetCarlsberg Fondet støtter med 4,5 millioner kroner til et klimaprojekt, der vil give ny viden om mekanismerne bag fortidens pludselige klimaændringer, og dermed forbedre vores evne til at håndtere risikoen for fremtidens bratte klimaændringer.

Jan Haerter får 10 millioner til forskning i atmosfærens kompleksitet

12. december 2017

Jan Haerter får 10 millioner til forskning i atmosfærens kompleksitetJan Haerter, Niels Bohr Institutet ved Københavns Universitet har fået en bevilling på 10 millioner kroner fra det Europæiske Forskningsråd (ERC Consolidator Grant) til sin forskning om sky interaktioner og bidrag til forståelse af klimasystemer.

3. oktober 2017

ESA’s nyeste generation af satellitter kan afsløre fremtidige havvandsstigningerDen nordøstlige Grønlandske isstrøm (NEGIS), der deler sig i tre enorme gletsjere, holder på en ismængde svarende til en global havvandsstigning på cirka 1 meter. Satellitter være med til at afdække fremtidens havstigninger.

5. september 2017

200 års vedvarende vulkanudbrud gav pludselige klimaforandringer på den sydlige halvkugleForskere fra Is og Klima ved Niels Bohr Institutet har bidraget til kortlægning af effekterne af voldsomme vulkanudbrud i Antarktis for 17.700 år siden.

Bohr-forskere afslører gigantisk ferskvandsudslip i Grønland

18. august 2017

Bohr-forskere afslører gigantisk ferskvandsudslip i GrønlandHvert af disse udslip har udløst en energi svarende til op mod 240 Hiroshima-bomber, og et nyt udslip er lige om hjørnet. Nogle af fotografierne blev taget af en amerikansk spionsatellit.

Jan W. Thomsen bliver ny institutleder på Niels Bohr Institutet

27. juni 2017

Jan W. Thomsen bliver ny institutleder på Niels Bohr InstitutetJan W. Thomsen kommer fra posten som leder af forskningsgruppen kvantemetrologi på Niels Bohr Institutet, og han overtager posten som institutleder den 1. september 2017.

KU-forsker med dårlig klimanyhed står bag Årets Danske Forskningsresultat

28. april 2017

KU-forsker med dårlig klimanyhed står bag Årets Danske ForskningsresultatGary Shaffer, professor emeritus på Niels Bohr Institutet, og  Jens Olaf Pepke Pedersen fra DTU har ifølge brugerne af Videnskab.dk gjort årets væsentligste videnskabelige opdagelse.

80 millioner til forskning i det mørke univers og klimaændringer

20. marts 2017

Dorthe Dahl-Jensen og Jens Hjorth fra Niels Bohr Institutet får tildelt samlet knap 80 mio. kr. fra det nye “VILLUM Investigator” program.