Om instituttet
Niels Bohr Institutet repræsenterer fysik på Københavns Universitet.
På Niels Bohr Institutet forsker og underviser vi indenfor et bredt spektrum af fysikkens områder: Astrofysik, biofysik, faststoffysik, klima- og geofysik, kvantefysik og partikelfysik.
Instituttet blev indviet 3. marts 1921, af professor Niels Bohr. Vi er ca. 430 forskere, 70 administrativt og teknisk personale, 140 ph.d-studerende og 750 fysikstuderende.
Derudover er instituttet også involveret i uddannelserne i nanoscience og klimaforandringer.
European Physical Society har erklæret Niels Bohr Institutet for Historisk Sted med stor international betydning for udviklingen indenfor fysik og forskning.
Niels Bohr Institutet har en stærk kulturarv akkumuleret fra vores 100 år med internationalt højt niveau af forskning og undervisning. Initiativtageren til vores Institut, Niels Bohr, havde en international tankegang omkring videnskabeligt samarbejde samt et ønske om en åben og fordomsfri atmosfære for alle. 100 år senere har vi stadig et uformelt og åbent internationalt forskningsmiljø, der stræber efter at fremme forskning, undervisning og innovation på højeste niveau med respekt og hjælpsomhed over for såvel studerende, kolleger og alle andre interessenter.
Vores studerende, medarbejdere og samarbejdspartnere er kilden til vores succes og samtidig vores bedste ambassadører. Som Institut ønsker vi at skabe et inspirerende og udfordrende arbejdsmiljø med en god balance mellem arbejde og privatliv. Vi vil have Niels Bohr Institutet skal være et sted, hvor folk er stolte af og glade for at arbejde, studere og samarbejde med.
Niels Bohr Institutet tager ansvar for at skabe en arbejdsplads, der fremmer ligestilling og mangfoldighed. Vi anser mangfoldighed som en væsentlig faktor og mulighed, der kan skabe en forbedret indvirkning på instituttets undervisning og forskning, på såvel kort som lang sigt.
- Det betyder, at vi værdsætter medarbejdernes forskelligheder og sætter pris på de perspektiver, de hver især kan bidrage med på baggrund af deres køn, alder, race, religion, etniske oprindelse, seksuelle orientering, uddannelse, personlighed og livsopfattelse.
- Den enkelte medarbejder anerkendes for sine særlige evner og kompetencer. Det bidrager til den enkelte medarbejders arbejdsglæde, fremmer effektivitet i opgaveløsningen og giver et bedre forsknings- og undervisningsmiljø.
Hvis du er interesseret i en historisk rundvisning på instituttet, så kontakt Rob Sunderland (sunderland@nbi.ku.dk) på Niels Bohr Arkivet eller læs mere her: https://www.nbarchive.dk/visit-us/tours/