Bæredygtighed

Niels Bohr Institutet tager stort medansvar for at bidrage til løsninger på de samfundsmæssige udfordringer vi står overfor.

På Niels Bohr Institutet er vi glade for og stolte af, at bæredygtighed er en del af den overordnede strategi for hele Københavns Universitet. Niels Bohr Institutet har, med afsæt i et højt internationalt niveau på både undervisning og forskning, et stort medansvar for at bidrage til løsninger på de udfordringer fremtiden bringer.

Det gør vi ved at uddanne fremtidens unge, der selv skal være med til at skabe en mere bæredygtig hverdag. Ikke kun i Danmark, men i hele verden. Dertil kommer, at vores forskere og studerende løbende bidrager til det vigtige arbejde med at forstå klimaforandringerne, samt udvikler teknologier som skal være en del af løsningerne for fremtiden.

Helt konkret bidrager vores uddannelse og forskning på følgende måder:

• Vi udvikler fremtidens kvantecomputer. Den vil føre til et meget lavere forbrug af energi til computing i fremtiden.
  • Vi borer iskerner ud af jordens iskapper, som lærer os om fortidens klima – så vi kan blive bedre til at forudsige fremtiden for jordens klima.
  • Vi forsker i, hvordan man kan lagre CO2 i undergrunden.
  • Vi udvikler polymerer, som mindsker forurening med ammoniak på mange arbejdspladser.
  • Vi samarbejder med erhvervslivet om satellitobservation af markerne, så forbruget af kunstgødning kan mindskes.