Ændringsblindhed i sætningsprocessering i skriftlig dansk: opmærksomhedsforskelle på homonyme hjælpe- og fuldverber.
Research output: Contribution to conference › Conference abstract for conference › Research
Standard
Ændringsblindhed i sætningsprocessering i skriftlig dansk : opmærksomhedsforskelle på homonyme hjælpe- og fuldverber. / Christensen, Marie Herget.
2014. Abstract from MUDS 15, Aarhus, Denmark.Research output: Contribution to conference › Conference abstract for conference › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - ABST
T1 - Ændringsblindhed i sætningsprocessering i skriftlig dansk
T2 - MUDS 15
AU - Christensen, Marie Herget
N1 - Conference code: 15
PY - 2014/10
Y1 - 2014/10
N2 - I visuel processering er vi tilbøjelige til at være blinde for ændringer (Rensink et al. 1997). Det har konsekvenser for sætningsprocessering hvor vi er tilbøjelige til at overse mindre ændringer i tekststimuli, men sproglige faktorer så som fokus og semantiske forskelle kan mindske tilbøjeligheden (Sturt et al. 2004; Price 2008; Sanford et al. 2006). Ved hjælp af text change-paradigmet kan man således teste opmærksomhedsforskelle på forskellige ord i sætningsprocessering. Dette foredrag vil rapportere en del af et forsøg med text change-paradigmet anvendt på skriftlig dansk. Forsøget tester hvorvidt læsere har forskellig opmærksomhed på homonyme hjælpe- og fuldverber (have, få, blive) i næsten identiske sætninger. I forsøget læste 32 forsøgsdeltagere 12 forskellige sætninger hver med hhv. hjælpe- og fuldverber. Ved anden præsentation af sætningen var targetverbet fjernet, fx "båden er (blevet) i havnen". Forsøgsdeltagerne opdagede signifikant oftere denne ændring ved fuldverber end ved hjælpeverber samt var signifikant bedre til at genkalde det manglende ord. Forsøget viser at ændringsblindhed er en realitet i læsning og målbar ved hjælp af text change-paradigmet ikke bare, som tidligere vist, (jf. fx Sturt et al. 2004) i engelsk men også i dansk. Ændringsblindheden er ikke konstant men påvirkes af hvilken verbalkonstruktion der ændres. Price, J. M. 2008. The use of Focus Cues in Healthy Ageing. PhD Dissertation, University of Glasgow. Rensink, R. A., ORegan, J. K. & Clark, J. J. 1997. To see or not to see: The need for attention to perceive changes in scenes. Psychological Science, 8, 368-373. Sanford, A. J., Sanford, A. J., Molle, J. & Emmott, C. 2006. Shallow processing and attention capture in written and spoken discourse. Discourse Processes, 42, 109-130. Sturt, P., Sanford, A. J., Stewart, A. & Dawydiak, E. 2004. Linguistic focus and good-enough representations: An application of the change-detection paradigm. Psychonomic Bulletin & Review, 11, 882-888.
AB - I visuel processering er vi tilbøjelige til at være blinde for ændringer (Rensink et al. 1997). Det har konsekvenser for sætningsprocessering hvor vi er tilbøjelige til at overse mindre ændringer i tekststimuli, men sproglige faktorer så som fokus og semantiske forskelle kan mindske tilbøjeligheden (Sturt et al. 2004; Price 2008; Sanford et al. 2006). Ved hjælp af text change-paradigmet kan man således teste opmærksomhedsforskelle på forskellige ord i sætningsprocessering. Dette foredrag vil rapportere en del af et forsøg med text change-paradigmet anvendt på skriftlig dansk. Forsøget tester hvorvidt læsere har forskellig opmærksomhed på homonyme hjælpe- og fuldverber (have, få, blive) i næsten identiske sætninger. I forsøget læste 32 forsøgsdeltagere 12 forskellige sætninger hver med hhv. hjælpe- og fuldverber. Ved anden præsentation af sætningen var targetverbet fjernet, fx "båden er (blevet) i havnen". Forsøgsdeltagerne opdagede signifikant oftere denne ændring ved fuldverber end ved hjælpeverber samt var signifikant bedre til at genkalde det manglende ord. Forsøget viser at ændringsblindhed er en realitet i læsning og målbar ved hjælp af text change-paradigmet ikke bare, som tidligere vist, (jf. fx Sturt et al. 2004) i engelsk men også i dansk. Ændringsblindheden er ikke konstant men påvirkes af hvilken verbalkonstruktion der ændres. Price, J. M. 2008. The use of Focus Cues in Healthy Ageing. PhD Dissertation, University of Glasgow. Rensink, R. A., ORegan, J. K. & Clark, J. J. 1997. To see or not to see: The need for attention to perceive changes in scenes. Psychological Science, 8, 368-373. Sanford, A. J., Sanford, A. J., Molle, J. & Emmott, C. 2006. Shallow processing and attention capture in written and spoken discourse. Discourse Processes, 42, 109-130. Sturt, P., Sanford, A. J., Stewart, A. & Dawydiak, E. 2004. Linguistic focus and good-enough representations: An application of the change-detection paradigm. Psychonomic Bulletin & Review, 11, 882-888.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Sætningsprocessering
KW - verbalsyntagmer
KW - Ændringsblindhed
KW - verbalfunktion
KW - Dansk
KW - grammatik
KW - Grammatisk opmærksomhed
M3 - Konferenceabstrakt til konference
Y2 - 9 October 2014 through 10 October 2014
ER -
ID: 147617374