Anmeldelse: Whitney Davis A General Theory of Visual Culture: Princeton and Oxford: Princeton University Press 2011.
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Anmeldelse: Whitney Davis A General Theory of Visual Culture : Princeton and Oxford: Princeton University Press 2011. / Michelsen, Anders Ib.
In: Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur, No. 2, 2012, p. 56-58.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Anmeldelse: Whitney Davis A General Theory of Visual Culture
T2 - Princeton and Oxford: Princeton University Press 2011.
AU - Michelsen, Anders Ib
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - Whitney Davis bog A General Theory of VisualCulture vil utvivlsomt blive opfattet som en provokationaf mange deltagere i forskningsdebatterneom visuel kultur. At basere en »generel« teori omvisuel kultur – dvs. en teori, som benytter sig aftermer som »visualitet« – på et kerneargument defacto centreret omkring ikonografiske debatter istarten og midten af det 20. århundrede, f.eks. omAlbrecht Dürers værk Ridder, død og djævel, kunneumiddelbart synes som en stemme fra fortiden. Sagtanderledes: Davis bog er et indlæg i en debat omvisuel kultur, hvor de mange intentioner om at udvikleet alternativ til den kanoniske kunsthistorie fåret modspil. Visuel kultur-debatten, som den kendesi dag, bør ifølge Davis korrigeres, eller måskereelt ignoreres, til fordel for en opdateret teori omhistorisk formalisme, som kan bringe kunsthistorienpå højde med nutidige kulturbegreber. Vi taleraltså om, at det faglige felt, som udkrystalliserer sigomkring Heinreich Wölfflin, Alois Riegl og ErwinPanofsky i første halvdel af det 20 århundrede, medudstikkere til f.eks. Cassirers filosofi om symbolskform og Bernard Berensons »connoisseurship«, skalopdateres med et kulturbegreb. For en umiddelbarbetragtning er Davis teori altså alt andet end detforskningsprogram, som i de sidste 20 år, f.eks. sidenHal Fosters programtekst fra 1988 i Vision andVisualites, har udviklet sig med en dagsorden fokuseretpå »discursive determination« (Foster), »visuality« (Mirzoeff), »practices of looking« (Sturken &Cartwright), »pictorial turn« (Mitchell) osv.
AB - Whitney Davis bog A General Theory of VisualCulture vil utvivlsomt blive opfattet som en provokationaf mange deltagere i forskningsdebatterneom visuel kultur. At basere en »generel« teori omvisuel kultur – dvs. en teori, som benytter sig aftermer som »visualitet« – på et kerneargument defacto centreret omkring ikonografiske debatter istarten og midten af det 20. århundrede, f.eks. omAlbrecht Dürers værk Ridder, død og djævel, kunneumiddelbart synes som en stemme fra fortiden. Sagtanderledes: Davis bog er et indlæg i en debat omvisuel kultur, hvor de mange intentioner om at udvikleet alternativ til den kanoniske kunsthistorie fåret modspil. Visuel kultur-debatten, som den kendesi dag, bør ifølge Davis korrigeres, eller måskereelt ignoreres, til fordel for en opdateret teori omhistorisk formalisme, som kan bringe kunsthistorienpå højde med nutidige kulturbegreber. Vi taleraltså om, at det faglige felt, som udkrystalliserer sigomkring Heinreich Wölfflin, Alois Riegl og ErwinPanofsky i første halvdel af det 20 århundrede, medudstikkere til f.eks. Cassirers filosofi om symbolskform og Bernard Berensons »connoisseurship«, skalopdateres med et kulturbegreb. For en umiddelbarbetragtning er Davis teori altså alt andet end detforskningsprogram, som i de sidste 20 år, f.eks. sidenHal Fosters programtekst fra 1988 i Vision andVisualites, har udviklet sig med en dagsorden fokuseretpå »discursive determination« (Foster), »visuality« (Mirzoeff), »practices of looking« (Sturken &Cartwright), »pictorial turn« (Mitchell) osv.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Visuel kultur
KW - teori
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 56
EP - 58
JO - Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur
JF - Ekfrase: Nordisk Tidsskrift for Visuell Kultur
SN - 1891-5752
IS - 2
ER -
ID: 45441690