Arven fra den kristne mission: Tranquebars skoler
Research output: Book/Report › Book › Research › peer-review
Standard
Arven fra den kristne mission : Tranquebars skoler. / Andersen, Peter Birkelund; Schönbeck, Oluf J.Sidney.
1 ed. København : Nationalmuseet, 2009. 32 p. (Tranquebar Initiativets Skriftserie; No. 7).Research output: Book/Report › Book › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Arven fra den kristne mission
T2 - Tranquebars skoler
AU - Andersen, Peter Birkelund
AU - Schönbeck, Oluf J.Sidney
PY - 2009
Y1 - 2009
N2 - Antallet af uddannelsespladser i Tranquebars uddannelsesinstitutioner, der går fra børnehaveklasser til lærerseminarer, overstiger langt de 7000 indbyggeres behov. Så uddannelsesinstitutionerne og deres kostskolepladser servicerer et langt større geografisk område end selve Tranquebar by. Denne artikel ser på, hvordan skolerne, som alle på nær en enkelt muslimsk skole, bliver drevet af de kristne kirker, fungerer i en befolkning, der består af 85 % hinduer, 7 % muslimer og kun 8 % kristne. I hvor stort omfang er skolernes aktiviteter bestemt af kristne værdier og ideer, og hvordan reagerer den ikke-kristne del af befolkningen på undervisningen i skolerne? Bidrager skolerne positivt eller negativt til den sociale sammenhængskraft i det multi-religiøse Tranquebar? Artiklen argumenterer for, at de kristne skoler i Tranquebar, på trods af at de indgiver mange kristne kulturelle elementer, basalt bidrager til Indiens ideal om "unity in diversity" altså "forskellighedens enhed", og at skolerne ikke synes at fremmedgøre eleverne i forholdet til deres hinduistiske eller muslimske hjem.
AB - Antallet af uddannelsespladser i Tranquebars uddannelsesinstitutioner, der går fra børnehaveklasser til lærerseminarer, overstiger langt de 7000 indbyggeres behov. Så uddannelsesinstitutionerne og deres kostskolepladser servicerer et langt større geografisk område end selve Tranquebar by. Denne artikel ser på, hvordan skolerne, som alle på nær en enkelt muslimsk skole, bliver drevet af de kristne kirker, fungerer i en befolkning, der består af 85 % hinduer, 7 % muslimer og kun 8 % kristne. I hvor stort omfang er skolernes aktiviteter bestemt af kristne værdier og ideer, og hvordan reagerer den ikke-kristne del af befolkningen på undervisningen i skolerne? Bidrager skolerne positivt eller negativt til den sociale sammenhængskraft i det multi-religiøse Tranquebar? Artiklen argumenterer for, at de kristne skoler i Tranquebar, på trods af at de indgiver mange kristne kulturelle elementer, basalt bidrager til Indiens ideal om "unity in diversity" altså "forskellighedens enhed", og at skolerne ikke synes at fremmedgøre eleverne i forholdet til deres hinduistiske eller muslimske hjem.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - mission (kristen)
KW - Tranquebar
KW - Tarangambadi
KW - Tamil Nadu
KW - social kapital
KW - mission (Christian)
KW - Tranquebar
KW - Tarangambadi
KW - Tamil Nadu
KW - Social capital
M3 - Bog
SN - 978-87-7602-108-5
VL - 7
T3 - Tranquebar Initiativets Skriftserie
BT - Arven fra den kristne mission
PB - Nationalmuseet
CY - København
ER -
ID: 14466782