Den flerkulturelle dimension i pædagogikken
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Den flerkulturelle dimension i pædagogikken. / Moldenhawer, Bolette.
Klassisk og moderne pædagogisk teori. ed. / Peter Østergaard Andersen; Tomas Ellegaard. 2. ed. København : Hans Reitzels Forlag, 2012. p. 186-210.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Den flerkulturelle dimension i pædagogikken
AU - Moldenhawer, Bolette
PY - 2012
Y1 - 2012
N2 - I dette kapitel udforskes pædagogiske udfordringer forbundet med at skulle håndtere en kulturelt mangfoldig sammensætning af børn og unge i skolen og daginstitutionen i Danmark. Kapitlet er disponeret i fire hovedafsnit og et afsluttende perspektiverende afsnit. Første afsnit viser, hvordan den flerkulturelle udfordring er vævet sammen med en særlig integrations- og lighedsforståelse omkring etniske minoriteter i det danske samfund. I andet afsnit udfoldes dernæst migrationens komplekse sociale processer efterfulgt af et tredje afsnit om betydning af etniciteter som sociale konstruktioner. I fjerde afsnit beskrives endelig muligheder og begrænsninger i det pædagogiske arbejde med at håndtere etniske minoritetsbørn og unge.
AB - I dette kapitel udforskes pædagogiske udfordringer forbundet med at skulle håndtere en kulturelt mangfoldig sammensætning af børn og unge i skolen og daginstitutionen i Danmark. Kapitlet er disponeret i fire hovedafsnit og et afsluttende perspektiverende afsnit. Første afsnit viser, hvordan den flerkulturelle udfordring er vævet sammen med en særlig integrations- og lighedsforståelse omkring etniske minoriteter i det danske samfund. I andet afsnit udfoldes dernæst migrationens komplekse sociale processer efterfulgt af et tredje afsnit om betydning af etniciteter som sociale konstruktioner. I fjerde afsnit beskrives endelig muligheder og begrænsninger i det pædagogiske arbejde med at håndtere etniske minoritetsbørn og unge.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - migration
KW - uddannelse
KW - kultur
KW - etnicitet
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788741255804
SP - 186
EP - 210
BT - Klassisk og moderne pædagogisk teori
A2 - Østergaard Andersen, Peter
A2 - Ellegaard, Tomas
PB - Hans Reitzels Forlag
CY - København
ER -
ID: 44693378