Kedelige Billeder: Fotografiets snapshotæstetik
Research output: Book/Report › Book › Research
Standard
Kedelige Billeder : Fotografiets snapshotæstetik. / Sandbye, Mette.
København : Politisk revy, 2007. 272 p.Research output: Book/Report › Book › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Kedelige Billeder
T2 - Fotografiets snapshotæstetik
AU - Sandbye, Mette
PY - 2007
Y1 - 2007
N2 - "Snapshot - Et uformelt fotografi, især optaget hurtigt med et simpelt, håndholdt kamera." Photographytips.com: "Snapshot er en fotografibetegnelse introduceret af Eastman Kodak med deres Brownie boxkamera i 1900: Et skødesløst fotografi taget uden særlige forberedelser, ofte af hverdagslige hændelser". Wikipedia.orgFotografiet kan som intet andet medie åbne vores øjne for hverdagslivets oversete detaljer, særheder og poetiske tildragelser. Især siden slutningen af 1960'erne har kunstnerne udforsket denne 'snapshotæstetik'. Hvad der måske ved første øjekast er "kedelige billeder" og kan minde om dårlige amatørfotos, viser sig at rumme synsindtryk og skjulte fortællinger, man aldrig ville kunne formulere med ord. I bogen diskuteres fotografier af Wolfgang Tillmans, Hans-Peter Feldmann, Hannah Höch, Douglas Huebler, Albert Mertz, Jytte Rex, Bjørn Nørgaard, Lene Adler Petersen, Stig Brøgger, Per Kirkeby, William Eggleston, Lee Friedlander og Morten Bo.Bogen kan læses som tredje del af en trilogi, hvor forfatteren behandler centrale strømninger i nyere kunstfotografi. De to forrige er Det iscenesatte fotografi og Mindesmærker. Tid og erindring i fotografiet. "Hvis noget er kedeligt efter to minutter, så prøv det i fire. Hvis det stadig er kedeligt, så prøv otte. Så seksten. På et tidspunkt finder man ud af, at det faktisk slet ikke er kedeligt". John Cage
AB - "Snapshot - Et uformelt fotografi, især optaget hurtigt med et simpelt, håndholdt kamera." Photographytips.com: "Snapshot er en fotografibetegnelse introduceret af Eastman Kodak med deres Brownie boxkamera i 1900: Et skødesløst fotografi taget uden særlige forberedelser, ofte af hverdagslige hændelser". Wikipedia.orgFotografiet kan som intet andet medie åbne vores øjne for hverdagslivets oversete detaljer, særheder og poetiske tildragelser. Især siden slutningen af 1960'erne har kunstnerne udforsket denne 'snapshotæstetik'. Hvad der måske ved første øjekast er "kedelige billeder" og kan minde om dårlige amatørfotos, viser sig at rumme synsindtryk og skjulte fortællinger, man aldrig ville kunne formulere med ord. I bogen diskuteres fotografier af Wolfgang Tillmans, Hans-Peter Feldmann, Hannah Höch, Douglas Huebler, Albert Mertz, Jytte Rex, Bjørn Nørgaard, Lene Adler Petersen, Stig Brøgger, Per Kirkeby, William Eggleston, Lee Friedlander og Morten Bo.Bogen kan læses som tredje del af en trilogi, hvor forfatteren behandler centrale strømninger i nyere kunstfotografi. De to forrige er Det iscenesatte fotografi og Mindesmærker. Tid og erindring i fotografiet. "Hvis noget er kedeligt efter to minutter, så prøv det i fire. Hvis det stadig er kedeligt, så prøv otte. Så seksten. På et tidspunkt finder man ud af, at det faktisk slet ikke er kedeligt". John Cage
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - snapshot
KW - æstetik
KW - fotografi
KW - realisme
KW - avantgarde
KW - konceptkunst
KW - hverdagsliv
KW - Tillmans (Wolfgang)
KW - Höch (Hannah)
KW - Eggleston (William)
KW - Feldmann (Hans-Peter)
KW - Huebler (Douglas)
KW - Mertz (Albert)
KW - Rex (Jytte)
KW - Nørgaard (Bjørn)
KW - Adler Petersen (Lene)
KW - Brøgger (Stig)
KW - Kirkeby (Per)
KW - Friedlander (Lee)
KW - Bo (Morten)
KW - aesthetics
KW - photography
KW - realism
KW - avant-garde
KW - conceptual art
KW - everyday life
M3 - Bog
SN - 978-87-73787-290-3
BT - Kedelige Billeder
PB - Politisk revy
CY - København
ER -
ID: 3669333