Konstruktivisme og konstruktionisme - læringsteori og vild forvirring
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Standard
Konstruktivisme og konstruktionisme - læringsteori og vild forvirring. / Christensen, Gerd.
In: Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen, Vol. 37, No. 107, 04.2017, p. 19-28.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Konstruktivisme og konstruktionisme - læringsteori og vild forvirring
AU - Christensen, Gerd
PY - 2017/4
Y1 - 2017/4
N2 - Overordnet betragtet er konstruktivisme en forståelse inden for filosofi, psykologi, samfundsvidenskab m.m., ifølge hvil- ken man ikke kan opfatte fænomenerne direkte, men kun ved hjælp af begreber og tankefigurer. Konstruktivisme kan være mere eller mindre radikal, dvs. at virkelighedsopfattelsen evt. bliver helt subjektiv. Endvidere har konstruktivismen haft stor betydning i udviklingen af opfattelsen af læring.
AB - Overordnet betragtet er konstruktivisme en forståelse inden for filosofi, psykologi, samfundsvidenskab m.m., ifølge hvil- ken man ikke kan opfatte fænomenerne direkte, men kun ved hjælp af begreber og tankefigurer. Konstruktivisme kan være mere eller mindre radikal, dvs. at virkelighedsopfattelsen evt. bliver helt subjektiv. Endvidere har konstruktivismen haft stor betydning i udviklingen af opfattelsen af læring.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Konstruktivisme, videnskabsteori
KW - Piaget, poststrukturalisme, socialkonstruktivisme
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 37
SP - 19
EP - 28
JO - Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
JF - Kvan - et tidsskrift for læreruddannelsen og folkeskolen
SN - 0107-4016
IS - 107
ER -
ID: 173777014