Malerisk materialisering: Om bebudelsen og korsfæstelsen som kunsthistoriske prototyper
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Gennem en læsning af Georges Didi-Huberman: Devant l'image anskuer jeg bebudelsen og korsfæstelsen ikke alene som to grundmotiver i kunsthistorien, men også som to forskellige prototyper for maleriet – prototyper der også kan være virksomme i malerier der ikke har hhv. bebudelsen eller korsfæstelsen som motiv. Malerier af bebudelses-typen er baseret på udforskningen af tilsynekomstens mulighed, malerier af korsfæstelsestypen er baseret på afsættelsen af kroppens materie og på det, som Didi-Huberman kalder la déchirure, og som kan oversættes ”flængen” eller ”ødelæggelsen”. Artiklen giver eksempler på malerier fra nyere dansk kunsthistorie (Anna Ancher, Theodor Phillipsen, Vilhelm Hammershøi), der kan betragtes som enten den ene eller anden type, men grundlæggende anskues ud-forskningen af tilsynekomstens mulighed på den ene side og ”flængen” eller afsætningen af kroppens materier på den anden side som to grundlæggende dimensioner ved malerkunsten. Man kan måske tale om to grundlæggende maleriske gestikker (forstået i et spektrum fra malerens konkrete gestikulation foran lærredet til en mere mental indstilling), og de kan godt begge være virksomme i samme værk.
Original language | Danish |
---|---|
Title of host publication | Bibelske konfigurationer i kunst og kultur |
Editors | Gitte Buch-Hansen, Jesper Tang Nielsen |
Place of Publication | København |
Publisher | Eksistensen Akademisk |
Publication date | 2021 |
Pages | 365-390 |
ISBN (Print) | 9788741000251 |
Publication status | Published - 2021 |
- Faculty of Humanities
Research areas
ID: 260505467