Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler. / Moldenhawer, Bolette; Ruskjær, Jeanette.
In: Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling, Vol. 5, No. 2, 2017, p. 27-47.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Mens de venter - undervisning af asylsøgende børn i Røde Kors' skoler
AU - Moldenhawer, Bolette
AU - Ruskjær, Jeanette
PY - 2017
Y1 - 2017
N2 - Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i Røde Kors skoler. Produktionen af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang, og ved at fokusere på interaktioner mellem lærere og elever skal analysen svare på, hvilke sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i den institutionelle praksis i forhold til kulturelt indlejrede selvfølgeligheder. Konklusionen er, at det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i Røde Kors skoler er præget af forsøg på at bringe en famlen på struktur, hvor gentagelser og rutiner dominerer praksis i et forsøg på at ”få tiden til at gå”, mens de asylsøgende børn venter. Artiklen viser ligeledes, at den pædagogiske praksis i Røde Kors skoler bevæger sig mellem at behandle asylsøgende børn som bare børn eller som børn med særlige – mentale, sociale og følelsesmæssige – behov med udgangspunkt i en dokumenteret pædagogisk tilgang.
AB - Formålet med denne artikel er at undersøge det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i Røde Kors skoler. Produktionen af det empiriske materiale er informeret af en pædagogisk antropologisk tilgang, og ved at fokusere på interaktioner mellem lærere og elever skal analysen svare på, hvilke sociale identiteter asylsøgende børn tildeles i den institutionelle praksis i forhold til kulturelt indlejrede selvfølgeligheder. Konklusionen er, at det pædagogiske arbejde med asylsøgende børn i Røde Kors skoler er præget af forsøg på at bringe en famlen på struktur, hvor gentagelser og rutiner dominerer praksis i et forsøg på at ”få tiden til at gå”, mens de asylsøgende børn venter. Artiklen viser ligeledes, at den pædagogiske praksis i Røde Kors skoler bevæger sig mellem at behandle asylsøgende børn som bare børn eller som børn med særlige – mentale, sociale og følelsesmæssige – behov med udgangspunkt i en dokumenteret pædagogisk tilgang.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Asylsøgende børn
KW - Røde Kors' skoler
KW - Sociale identiteter
KW - Pædagogisk praksis
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 5
SP - 27
EP - 47
JO - Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling
JF - Tidsskrift for Medier, Erkendelse og Formidling
SN - 2245-9855
IS - 2
ER -
ID: 184146946