Musikkulturel trafik i København og Rostock: Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet
Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Standard
Musikkulturel trafik i København og Rostock : Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet. / Moe, Bjarke.
Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet, 2010. 592 p.Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Musikkulturel trafik i København og Rostock
T2 - Musikerrekruttering og repertoirefornyelse i første halvdel af 1600-tallet
AU - Moe, Bjarke
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Afhandlingen beskriver kulturudvekslingen gennem rejsende musikere og cirkulation af noder i første halvdel af 1600-tallet. Herved bliver der tegnet et billede af, hvordan de musikalske aktiviteter i lokale miljøer i København og Rostock foregik som et samspil mellem ‘det lokale’ og ‘det fremmede’. Med udgangspunkt i skole- og kirkemiljøer i de to byer og i musikmiljøet omkring det danske kongehof argumenterer afhandlingen for, at lokalt virkende musikere integrerede fremmede musikpraksisser i deres daglige arbejde på et organisatorisk, et æstetisk såvel som på et praktisk plan. Med udgangspunkt i kildestudier belyser afhandlingen byernes musikkulturelle trafik og de infrastrukturelle kanaler, hvorigennem ikke-lokal musik og nye musikere fandt vej til miljøerne. Forskellige strategier for musikerrekruttering beskrives med henblik på at forklare, hvordan tilrejsende musikere såvel fra byernes opland som fra fjernere liggende egne som England, Polen og Italien blev engageret i byerne. Rekrutteringerne foregik un-der forskellige omstændigheder afhængigt af de pågældende miljøers forbindelser udadtil, deres administrative og musikalske organisation samt af deres økonomiske råderum. Musikkulturel trafik foregik også i forbindelse med cirkulation af noder. Afhandlingen belyser, at boghandlere og andre rejsende medvirkede til, at noder med ikke-lokal musik blev formidlet til de to byer. Kilderne dokumenterer, at de daglige repertoirer i de musi-kalske miljøer i København og Rostock i væsentlig grad baserede sig på musik skrevet af ikke-lokale komponister. Mens kirke- og skolemiljøerne var afhængige af lokale boghand-leres handelsforbindelser til at komme i besiddelse af nye noder, blev det danske hof for-synet med nye noder, når musikere med deres private samlinger kom rejsende til. Afhandlingens sidste del påviser, at de lokale musikmiljøer forandrede sig som følge af denne trafik. Man kan ud fra konkrete eksempler fra bevarede noder fra miljøerne vise, hvordan ikke-lokal musik blev tilpasset for at kunne indgå i miljøernes daglige repertoirer, og hvordan lokalt virkende musikere og komponister lærte sig de opførelsespraksisser og kompositionsteknikker, som den fremmede musik baserede sig på. Afhandlingen belyser miljøernes grad af modtagelighed for ikke-lokal musik og viser, hvordan musikere og komponister rykkede og fik rykket deres kulturelle grænser som resultat af kulturudvekslingerne.
AB - Afhandlingen beskriver kulturudvekslingen gennem rejsende musikere og cirkulation af noder i første halvdel af 1600-tallet. Herved bliver der tegnet et billede af, hvordan de musikalske aktiviteter i lokale miljøer i København og Rostock foregik som et samspil mellem ‘det lokale’ og ‘det fremmede’. Med udgangspunkt i skole- og kirkemiljøer i de to byer og i musikmiljøet omkring det danske kongehof argumenterer afhandlingen for, at lokalt virkende musikere integrerede fremmede musikpraksisser i deres daglige arbejde på et organisatorisk, et æstetisk såvel som på et praktisk plan. Med udgangspunkt i kildestudier belyser afhandlingen byernes musikkulturelle trafik og de infrastrukturelle kanaler, hvorigennem ikke-lokal musik og nye musikere fandt vej til miljøerne. Forskellige strategier for musikerrekruttering beskrives med henblik på at forklare, hvordan tilrejsende musikere såvel fra byernes opland som fra fjernere liggende egne som England, Polen og Italien blev engageret i byerne. Rekrutteringerne foregik un-der forskellige omstændigheder afhængigt af de pågældende miljøers forbindelser udadtil, deres administrative og musikalske organisation samt af deres økonomiske råderum. Musikkulturel trafik foregik også i forbindelse med cirkulation af noder. Afhandlingen belyser, at boghandlere og andre rejsende medvirkede til, at noder med ikke-lokal musik blev formidlet til de to byer. Kilderne dokumenterer, at de daglige repertoirer i de musi-kalske miljøer i København og Rostock i væsentlig grad baserede sig på musik skrevet af ikke-lokale komponister. Mens kirke- og skolemiljøerne var afhængige af lokale boghand-leres handelsforbindelser til at komme i besiddelse af nye noder, blev det danske hof for-synet med nye noder, når musikere med deres private samlinger kom rejsende til. Afhandlingens sidste del påviser, at de lokale musikmiljøer forandrede sig som følge af denne trafik. Man kan ud fra konkrete eksempler fra bevarede noder fra miljøerne vise, hvordan ikke-lokal musik blev tilpasset for at kunne indgå i miljøernes daglige repertoirer, og hvordan lokalt virkende musikere og komponister lærte sig de opførelsespraksisser og kompositionsteknikker, som den fremmede musik baserede sig på. Afhandlingen belyser miljøernes grad af modtagelighed for ikke-lokal musik og viser, hvordan musikere og komponister rykkede og fik rykket deres kulturelle grænser som resultat af kulturudvekslingerne.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - kulturudveksling
KW - musikermobilitet
KW - nodecirkulation
KW - musikalsk transformation
KW - cultural exchange
KW - musician mobility
KW - music circulation
KW - musical transformation
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - Musikkulturel trafik i København og Rostock
PB - Det Humanistiske Fakultet, Københavns Universitet
ER -
ID: 32633399