Når 'muslimskhed' pædagogiseres: 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Når 'muslimskhed' pædagogiseres : 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet. / Buchardt, Mette.
In: DIN: Religionsvitenskapelig tidsskrift, No. 1, 01.04.2009, p. 52-71.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Når 'muslimskhed' pædagogiseres
T2 - 'Religion' og 'kultur' som viden og social klassifikation i klasserummet
AU - Buchardt, Mette
PY - 2009/4/1
Y1 - 2009/4/1
N2 - Artiklen præsenterer et curriculum-sociologisk studie af 'religion' i klasserummet. Nærmere bestemt et studie af identitetspolitikker knyttet til 'religion' og 'kultur', som disse udformer sig i klasserummet i relation til vidensproduktion og social klassifikation, inspireret af Bernstein, Foucault og Bourdieu. Kategorier som 'muslim' og 'dansk' søges opbrudt i et studie af klasserummet som rum for vidensproduktion og produktion af social forskel. Hvilken viden om religion produceres? Hvilke pladser for subjekter? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår 'muslimskhed' og 'danskhed'/'kristenhed' i klasserummets sociale økonomi? Klasserummet studeres dermed som en mikropolitisk arena for relationer og politikker i forhold til minoriteter og majoritet. 'Religion'/'kultur' kan dermed forstås dels som videnskomplekser, dels som subjektproducerende teknologier, der farver og former kroppe. Disse videnskomplekser farves samtidig af den socioøkonomi, der knytter sig til aktørernes kroppe, og dermed udgør en produktiv og potent del af social klassifikation. Kategorier som 'muslim' og 'dansk'/'kristen' er i sig selv at forstå som en social klassifikations- og fordelingsproces. Dermed bliver 'religion' mulig at forstå som en klasseproducerende praksis, sådan som dette transformeres og produceres i det pædagogiske praksisfelt
AB - Artiklen præsenterer et curriculum-sociologisk studie af 'religion' i klasserummet. Nærmere bestemt et studie af identitetspolitikker knyttet til 'religion' og 'kultur', som disse udformer sig i klasserummet i relation til vidensproduktion og social klassifikation, inspireret af Bernstein, Foucault og Bourdieu. Kategorier som 'muslim' og 'dansk' søges opbrudt i et studie af klasserummet som rum for vidensproduktion og produktion af social forskel. Hvilken viden om religion produceres? Hvilke pladser for subjekter? Hvilke måder at være elev på? Og hvordan indgår 'muslimskhed' og 'danskhed'/'kristenhed' i klasserummets sociale økonomi? Klasserummet studeres dermed som en mikropolitisk arena for relationer og politikker i forhold til minoriteter og majoritet. 'Religion'/'kultur' kan dermed forstås dels som videnskomplekser, dels som subjektproducerende teknologier, der farver og former kroppe. Disse videnskomplekser farves samtidig af den socioøkonomi, der knytter sig til aktørernes kroppe, og dermed udgør en produktiv og potent del af social klassifikation. Kategorier som 'muslim' og 'dansk'/'kristen' er i sig selv at forstå som en social klassifikations- og fordelingsproces. Dermed bliver 'religion' mulig at forstå som en klasseproducerende praksis, sådan som dette transformeres og produceres i det pædagogiske praksisfelt
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Curriculum studier
KW - Viden
KW - 'Muslimsk-hed'/'Kristen-hed'
KW - Religionsundervisning
KW - Identitetspolitik
KW - Rekontekstualisering
KW - Social klassifikation
KW - 'Muslim' som social kategori
KW - Curriculum studies
KW - Knowledge
KW - 'Muslim-ness'/Christian-ness'
KW - Religious Education
KW - Identity Politics
KW - Recontextualizing
KW - Social classification
KW - 'Muslim' as social category
M3 - Tidsskriftartikel
SP - 52
EP - 71
JO - DIN - Tidsskrift for religion og kultur
JF - DIN - Tidsskrift for religion og kultur
SN - 1501-9934
IS - 1
ER -
ID: 11032609