Polar bears, eskimos and indie music: Using Greenland and the Arctic as a co-brand for popular music
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Polar bears, eskimos and indie music : Using Greenland and the Arctic as a co-brand for popular music. / Otte, Andreas Roed.
Modernization and Heritage: how to combine the two in Inuit societies. ed. / Karen Langgård; Kennet Pedersen. 1. ed. Nuuk : Forlaget Atuagkat/Ilisimatusarfik, 2013. p. 131-150.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Polar bears, eskimos and indie music
T2 - Using Greenland and the Arctic as a co-brand for popular music
AU - Otte, Andreas Roed
N1 - Udgivet af Ilisimatusarfik / Det grønlandske Universitet i samarbejde med Forlaget Atuagkat
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Visse kunstnere og bands fra Grønland gør brug af et grønlandsk nation-brand i forsøg på at differentiere sig på det internationale musikmarked. Ved at se på forskellige strategier til at co-brande musik sammen med Grønland som nation, undersøger denne artikel hvordan grupperne Nive Nielsen and the Deer Children og Nanook artikulerer forbindelser mellem deres musik, Grønland og Arktis, gennem narrativer, symboler og lyde. Brug af eksisterende narrativer og stereotyper betyder at man agerer indenfor eksisterende diskursive felter og forventninger fra internationale publikummer. Selvom dette kan synes at være en oplagt mulighed for musiknavne, kan det også begrænse deres agens, fordi de forventes at agere i forhold til disse allerede eksisterende forventninger. I forhold til at ændre på det grønlandske nation-brand, som i høj grad er fanget i narrativer om fortiden, kan co-branding af Grønland og moderne populærmusik dog være en strategi med stort potentiale.
AB - Visse kunstnere og bands fra Grønland gør brug af et grønlandsk nation-brand i forsøg på at differentiere sig på det internationale musikmarked. Ved at se på forskellige strategier til at co-brande musik sammen med Grønland som nation, undersøger denne artikel hvordan grupperne Nive Nielsen and the Deer Children og Nanook artikulerer forbindelser mellem deres musik, Grønland og Arktis, gennem narrativer, symboler og lyde. Brug af eksisterende narrativer og stereotyper betyder at man agerer indenfor eksisterende diskursive felter og forventninger fra internationale publikummer. Selvom dette kan synes at være en oplagt mulighed for musiknavne, kan det også begrænse deres agens, fordi de forventes at agere i forhold til disse allerede eksisterende forventninger. I forhold til at ændre på det grønlandske nation-brand, som i høj grad er fanget i narrativer om fortiden, kan co-branding af Grønland og moderne populærmusik dog være en strategi med stort potentiale.
KW - Faculty of Humanities
KW - Musik
KW - Populærmusik
KW - Nation Branding
M3 - Book chapter
SN - 9788792554505
SP - 131
EP - 150
BT - Modernization and Heritage
A2 - Langgård, Karen
A2 - Pedersen, Kennet
PB - Forlaget Atuagkat/Ilisimatusarfik
CY - Nuuk
ER -
ID: 77413383