Pre-larp workshops as learning situations: Matching intentions with outcome
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Pre-larp workshops as learning situations : Matching intentions with outcome. / Bruun, Jesper.
Think Larp: Academic Writings from KP2011. ed. / Thomas Duus Henriksen; Valdemar Kølle; Christian Bierlich; Kasper Friis Hansen. 1. ed. 2011. p. 194-215.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Pre-larp workshops as learning situations
T2 - Matching intentions with outcome
AU - Bruun, Jesper
PY - 2011/2/17
Y1 - 2011/2/17
N2 - I dette kapitel udforskes ligheder mellem prærollespilsworkshops og undervisningssituationer ved at bruge constructive alignment som en designramme. Analogien mellem workshops og undervisning udvikles ved at analysere, hvordan deltagere og arrangører arbejder med rollespilsværktøjet ars armandi i de workshops som blev afholdt før rollespillet Delirium (2010). Nogle af aktiviteterne i en prærollespilsworkshop minder meget om undervisnings- og læringsaktiviteter i universitetskurser der søger at anvende konstruktivistisk tankegang. Begrebet tilsigtede læringsresultater (intended learning outcome) indføres som en måde at strukturere aktiviteter. Analogien mellem et helt rollespilsforløb og et undervisningsforløb udarbejdes for at inspirere til yderligere brug og udvikling af læringsteorier i designet af prærollespilsworkshops. I diskussionen vises det, at der i strukturen i prærollespilsworkshops mangler et begreb, der svarer til tilsigtede læringsresultater og det diskuteres, om dette begreb kan hjælpe med planlægning og udførelse af prærollespilsworkshops ved at matche de tilsigtede resultater med workshopaktiviteterne. Det konkluderes, at det forekommer rimeligt at forske yderligere i, hvordan prærollespilsworkshops som forberedelse til rollespil kan drage fordel af forskning på uddannelsesområdet.
AB - I dette kapitel udforskes ligheder mellem prærollespilsworkshops og undervisningssituationer ved at bruge constructive alignment som en designramme. Analogien mellem workshops og undervisning udvikles ved at analysere, hvordan deltagere og arrangører arbejder med rollespilsværktøjet ars armandi i de workshops som blev afholdt før rollespillet Delirium (2010). Nogle af aktiviteterne i en prærollespilsworkshop minder meget om undervisnings- og læringsaktiviteter i universitetskurser der søger at anvende konstruktivistisk tankegang. Begrebet tilsigtede læringsresultater (intended learning outcome) indføres som en måde at strukturere aktiviteter. Analogien mellem et helt rollespilsforløb og et undervisningsforløb udarbejdes for at inspirere til yderligere brug og udvikling af læringsteorier i designet af prærollespilsworkshops. I diskussionen vises det, at der i strukturen i prærollespilsworkshops mangler et begreb, der svarer til tilsigtede læringsresultater og det diskuteres, om dette begreb kan hjælpe med planlægning og udførelse af prærollespilsworkshops ved at matche de tilsigtede resultater med workshopaktiviteterne. Det konkluderes, at det forekommer rimeligt at forske yderligere i, hvordan prærollespilsworkshops som forberedelse til rollespil kan drage fordel af forskning på uddannelsesområdet.
KW - Faculty of Science
KW - analogy
KW - ars armandi
KW - constructive alignment
KW - larp
KW - pre-larp
KW - workshop
M3 - Book chapter
SN - 978-87-92507-04-4
SP - 194
EP - 215
BT - Think Larp
A2 - Duus Henriksen, Thomas
A2 - Kølle, Valdemar
A2 - Bierlich, Christian
A2 - Friis Hansen, Kasper
ER -
ID: 32135034