Reforming Time in Danish Schools: Unintended performative effects of working hours legislation
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Reforming Time in Danish Schools : Unintended performative effects of working hours legislation. / Vaaben, Nana Katrine.
In: QSE. International journal of qualitative studies in education, Vol. 31, No. 5, 2018, p. 422-435.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Reforming Time in Danish Schools
T2 - Unintended performative effects of working hours legislation
AU - Vaaben, Nana Katrine
PY - 2018
Y1 - 2018
N2 - En undersøgelse af, hvordan en ny lov om lærernes arbejdstid, endte med at transformere både hvad tid betød og hvilken rolle tid spillede i omregningen af lærerarbejde til penge. Artiklen swer på performative effekter af lovgivningen og trækker på bl.a. en Foucauldisnask tilgang, men derudover benytter artiklen sig af både antropologisk udvejslingsteori og ritualteori og trækker på både David Graeber og Catherine Bell i forhold til hvordan lærerne forsøger at gøre modstand henover de samme rituelt etsblerede grænser, som lovgivningen benytter sig af.
AB - En undersøgelse af, hvordan en ny lov om lærernes arbejdstid, endte med at transformere både hvad tid betød og hvilken rolle tid spillede i omregningen af lærerarbejde til penge. Artiklen swer på performative effekter af lovgivningen og trækker på bl.a. en Foucauldisnask tilgang, men derudover benytter artiklen sig af både antropologisk udvejslingsteori og ritualteori og trækker på både David Graeber og Catherine Bell i forhold til hvordan lærerne forsøger at gøre modstand henover de samme rituelt etsblerede grænser, som lovgivningen benytter sig af.
KW - Faculty of Social Sciences
KW - lærere
KW - tid
KW - arbejdstid
KW - økonomi
KW - organisering
KW - skoler
KW - uddannelse
KW - ritual
U2 - 10.1080/09518398.2018.1449979
DO - 10.1080/09518398.2018.1449979
M3 - Journal article
VL - 31
SP - 422
EP - 435
JO - International Journal of Qualitative Studies in Education
JF - International Journal of Qualitative Studies in Education
SN - 0951-8398
IS - 5
ER -
ID: 245672581