»There be light!«: »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
»There be light!« : »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera. / Hesselager, Jens.
In: Die Tonkunst, Vol. 4, No. 2, 2010, p. 199-207.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - »There be light!«
T2 - »Stormen paa Kjøbenhavn« (1845) and the Danish Reception of French Grand Opera
AU - Hesselager, Jens
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Operaen "Stormen paa Kjøbenhavn" (1845) af Henrik Rung og Thomas Overskou var den første, og for så vidt eneste, danske opera, der tydeligt lagde sig op af den samtidige franske grand opera genre: En gennemkomponeret opera i 5 akter over et historisk sujet, med udstrakt brug af koret osv. Som kontekst for operaens tilblivelse på dette tidspunkt ses på den ene side den specifikke musikalske kulturimport der gik forud, der bestod af danske bearbejdninger og opførelser af franske grand operaer i perioden mellem 1830 og frem til 1845 (kulminerende med den ambitiøse opsætning af Meyerbeers Hugenotterne på det Kgl. Teater i 1844), på den anden side en bredere musik- og kulturhistorisk baggrund, som fx angår politiske spørgsmål som "Stormen paa Kjøbenhavn" knytter an til (om fædrelandskærlighed, enevælde, frihed mm), debatter om musikdramatikkens (og teaterets sangeres) aktuelle og fremtidige standard i Danmark på dette tidspunkt, spørgsmål om værdisætninger i Danmark omkring fransk (opera)kultur mm. Udgivelsesdato: 2010
AB - Operaen "Stormen paa Kjøbenhavn" (1845) af Henrik Rung og Thomas Overskou var den første, og for så vidt eneste, danske opera, der tydeligt lagde sig op af den samtidige franske grand opera genre: En gennemkomponeret opera i 5 akter over et historisk sujet, med udstrakt brug af koret osv. Som kontekst for operaens tilblivelse på dette tidspunkt ses på den ene side den specifikke musikalske kulturimport der gik forud, der bestod af danske bearbejdninger og opførelser af franske grand operaer i perioden mellem 1830 og frem til 1845 (kulminerende med den ambitiøse opsætning af Meyerbeers Hugenotterne på det Kgl. Teater i 1844), på den anden side en bredere musik- og kulturhistorisk baggrund, som fx angår politiske spørgsmål som "Stormen paa Kjøbenhavn" knytter an til (om fædrelandskærlighed, enevælde, frihed mm), debatter om musikdramatikkens (og teaterets sangeres) aktuelle og fremtidige standard i Danmark på dette tidspunkt, spørgsmål om værdisætninger i Danmark omkring fransk (opera)kultur mm. Udgivelsesdato: 2010
KW - Faculty of Humanities
KW - Grand opera
KW - Henrik Rung
KW - Cultural transfer
KW - Thomas Overskou
KW - Stormen på København
KW - Historical drama
M3 - Journal article
VL - 4
SP - 199
EP - 207
JO - Die Tonkunst
JF - Die Tonkunst
SN - 1863-3536
IS - 2
ER -
ID: 20368183