To musikkulturer - én institution: Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne
Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Standard
To musikkulturer - én institution : Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne. / Groth, Sanne Krogh.
Københavns Universitet : Studenterafdelingen Humaniora KU, 2010. 224 p.Research output: Book/Report › Ph.D. thesis › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - To musikkulturer - én institution
T2 - Forskningsstrategier og text-ljudkompositioner ved det svenske elektronmusikstudie EMS i 1960'erne og1970'erne
AU - Groth, Sanne Krogh
PY - 2010
Y1 - 2010
N2 - Afhandlingen undersøger det svenske elektronmusikstudie EMS fra etableringen i 1964 til slutningen af 1970’erne, med det formål at skildre og diskutere det komplekse miljø, der er at finde i relation til studiet indenfor tidsrammen. Intentionen med EMS var at skabe et internationalt centrum for forskning i lyd og lydperception og at bygge et af verdens mest avancerede hybridstudier. Institutionens initiativtagere, der havde rødder i den svenske modernisme, fik formet EMS-projektet efter tidens socialdemokratiske kulturpolitik. Dette resulterede i at projektet løbende opnåede stor økonomisk støtte til bl.a. indkøb af en computer i 1969. Opbygningen af det store studie blev en kompliceret og langtrukket proces. Undervejs arbejdede en del komponister i EMS’s principielt midlertidige analoge studie ’klangværkstedet’, hvor de bl.a. skabte de såkaldte text-ljudkompositioner. Dette studie blev efterhånden slidt, og komponisterne ønskede nyt analogt udstyr. Ledelsen modsatte sig komponisternes ønske, idet den hellere ville fortsætte EMS’s oprindelige satsning på digital styring af analoge apparaturer og på det planlagte forskningsprojekt. I begyndelsen af 1970’erne opstod på denne baggrund en række uenigheder og konflikter. I afhandlingen betragtes EMS som et felt, hvori der etableres to positioner: Positionen ’videnskab’ og positionen ’text-ljud’. Indenfor positionen ’videnskab’ sættes særligt fokus på det planlagte forskningsprojekt, der undersøges dels i forhold til Pierre Schaeffers tanker på området, og dels som et retorisk redskab i en politisk legitimeringsstrategi. Som modposition til ’videnskab’ etableres positionen ’text-ljud’. Text-ljud er en tværæstetisk genre, der placerer sig mellem litteratur og musik. Positionen perspektiveres til international elektroakustisk musik, og til avantgardiske genrer som lydpoesi og konkret poesi. Et udvalg af værker analyseres ud fra tematikkerne: 1. Konkret poesi og text-ljud, 2. Ekstreme reduktioner, 3. Teknik og videnskab i text-ljud, 4. Politiske text-ljudværker. Blandt aktørerne indenfor positionen ’text-ljud’ fandtes de største kritikere af de mål EMS’s ledelse (positionen ’videnskab’) havde med institutionen. Udover at undersøge den enkelte positions karakteristiska, diskuteres de to positioners indbyrdes konflikter, samt deres ligheder og forskelligheder.
AB - Afhandlingen undersøger det svenske elektronmusikstudie EMS fra etableringen i 1964 til slutningen af 1970’erne, med det formål at skildre og diskutere det komplekse miljø, der er at finde i relation til studiet indenfor tidsrammen. Intentionen med EMS var at skabe et internationalt centrum for forskning i lyd og lydperception og at bygge et af verdens mest avancerede hybridstudier. Institutionens initiativtagere, der havde rødder i den svenske modernisme, fik formet EMS-projektet efter tidens socialdemokratiske kulturpolitik. Dette resulterede i at projektet løbende opnåede stor økonomisk støtte til bl.a. indkøb af en computer i 1969. Opbygningen af det store studie blev en kompliceret og langtrukket proces. Undervejs arbejdede en del komponister i EMS’s principielt midlertidige analoge studie ’klangværkstedet’, hvor de bl.a. skabte de såkaldte text-ljudkompositioner. Dette studie blev efterhånden slidt, og komponisterne ønskede nyt analogt udstyr. Ledelsen modsatte sig komponisternes ønske, idet den hellere ville fortsætte EMS’s oprindelige satsning på digital styring af analoge apparaturer og på det planlagte forskningsprojekt. I begyndelsen af 1970’erne opstod på denne baggrund en række uenigheder og konflikter. I afhandlingen betragtes EMS som et felt, hvori der etableres to positioner: Positionen ’videnskab’ og positionen ’text-ljud’. Indenfor positionen ’videnskab’ sættes særligt fokus på det planlagte forskningsprojekt, der undersøges dels i forhold til Pierre Schaeffers tanker på området, og dels som et retorisk redskab i en politisk legitimeringsstrategi. Som modposition til ’videnskab’ etableres positionen ’text-ljud’. Text-ljud er en tværæstetisk genre, der placerer sig mellem litteratur og musik. Positionen perspektiveres til international elektroakustisk musik, og til avantgardiske genrer som lydpoesi og konkret poesi. Et udvalg af værker analyseres ud fra tematikkerne: 1. Konkret poesi og text-ljud, 2. Ekstreme reduktioner, 3. Teknik og videnskab i text-ljud, 4. Politiske text-ljudværker. Blandt aktørerne indenfor positionen ’text-ljud’ fandtes de største kritikere af de mål EMS’s ledelse (positionen ’videnskab’) havde med institutionen. Udover at undersøge den enkelte positions karakteristiska, diskuteres de to positioners indbyrdes konflikter, samt deres ligheder og forskelligheder.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - elektroakustisk musik
KW - lydpoesi
KW - text ljud
KW - computermusik
KW - Elektronmusikstudiet EMS
KW - Schaeffer
KW - Wiggen
M3 - Ph.d.-afhandling
BT - To musikkulturer - én institution
PB - Studenterafdelingen Humaniora KU
CY - Københavns Universitet
ER -
ID: 32167317