Kan internettet flytte stemmer?
Research output: Contribution to conference › Paper › Research
Standard
Kan internettet flytte stemmer? / Hoff, Jens Villiam.
2008. Paper presented at NOPSA (Nordic Political Science Association), Tromsø, Norway.Research output: Contribution to conference › Paper › Research
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CONF
T1 - Kan internettet flytte stemmer?
AU - Hoff, Jens Villiam
N1 - Conference code: XV
PY - 2008
Y1 - 2008
N2 - Artiklen undersøger, om det at bruge internettet politisk, påvirker dem, der bruger det, politisk. Dette undersøges med udgangspunkt i data fra et panel på 5080, hvis internettrafik er blevet logget under valgkampen i forbindelse med folketingsvalget i november 2007, og et opfølgende elektronisk survey, som 980 personer fra panelet har besvaret. Undersøgelsen viser, at 32% af panelet, som er vejet så det svarer til internetbefolkningen, har haft en eller anden form for politisk aktivitet på nettet i forbindelse med valgkampen. De mest anvendte sites var de såkaldte "valgtests" (17%) og nyhedsmediernes valgsites (16%), mens de såkaldte web 2.0. faciliteter (Facebook, Youtube, MySpace, blogs) havde et begrænset antal besøgende. Videre viser undersøgelsen, at nettets evne til at ændre folks partivalg eller vigtige politiske holdninger synes at være beskeden, hvorimod nettet har større effekt når det drejer sig om opfattelse af kandidater eller holdninger i almindelighed. Endelig viser undersøgelsen, at det er de politisk aktive netbrugere, der påvirkes mest politisk af deres brug, og at de, der anvender nettet interaktivt og dialogisk i en politisk sammenhæng (web 2.0 brugere) også er mere politisk påvirkelige, end de, der hovedsagelig bruger nettet til mere passiv politisk informationssøgning.
AB - Artiklen undersøger, om det at bruge internettet politisk, påvirker dem, der bruger det, politisk. Dette undersøges med udgangspunkt i data fra et panel på 5080, hvis internettrafik er blevet logget under valgkampen i forbindelse med folketingsvalget i november 2007, og et opfølgende elektronisk survey, som 980 personer fra panelet har besvaret. Undersøgelsen viser, at 32% af panelet, som er vejet så det svarer til internetbefolkningen, har haft en eller anden form for politisk aktivitet på nettet i forbindelse med valgkampen. De mest anvendte sites var de såkaldte "valgtests" (17%) og nyhedsmediernes valgsites (16%), mens de såkaldte web 2.0. faciliteter (Facebook, Youtube, MySpace, blogs) havde et begrænset antal besøgende. Videre viser undersøgelsen, at nettets evne til at ændre folks partivalg eller vigtige politiske holdninger synes at være beskeden, hvorimod nettet har større effekt når det drejer sig om opfattelse af kandidater eller holdninger i almindelighed. Endelig viser undersøgelsen, at det er de politisk aktive netbrugere, der påvirkes mest politisk af deres brug, og at de, der anvender nettet interaktivt og dialogisk i en politisk sammenhæng (web 2.0 brugere) også er mere politisk påvirkelige, end de, der hovedsagelig bruger nettet til mere passiv politisk informationssøgning.
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - internet, politik, folketingsvalg 2007, politisk påvirkning, politisk intereresse, valgtests, blogs
M3 - Paper
T2 - NOPSA (Nordic Political Science Association)
Y2 - 6 August 2008 through 9 August 2008
ER -
ID: 5466961