29. januar 2016

Brian Schmidt får Niels Bohr Institutets Æresmedalje 2015

Æresmedalje

Brian Schmidt, professor i astronomi og rektor på Australian National University, får tildelt Niels Bohr Institutets Æresmedalje, 2015. Brian Schmidt forsker i supernovaer (eksploderende stjerner) og gammaglimt, som er voldsomme udbrud af gammastråler. Desuden arbejder han med projektet SkyMapper, der med et nyt teleskop skal kortlægge den sydlige himmels stjerner og galakser.

Brian Schmidt
Brian Schmidt, professor i astronomi og rektor på Australian National University forsker i supernovaer (eksploderende stjerner), og i 2011 fik han Nobelprisen i Fysik for opdagelsen af, at universets udvidelse accelererer. I anerkendelse af hans betydningsfulde arbejde og samarbejde med forskerne på Niels Bohr Institutet tildeles han Niels Bohr Institutets Æresmedalje, 2015.

At måle afstande i universet er standard-astronomi, og til at måle afstandene har man brug for standard-lyskilder, som man kan måle ud fra. Sådanne lyskilder kan være supernovaer. Supernovaer er eksploderende stjerner, og de inddeles i kategorier alt efter typen af den eksploderende stjerne.

Men Brian Schmidt og et team af forskere opdagede, at noget ikke stemte. Det førte til et gennembrud i vores viden om universets accelererende udvidelse.

Brian Schmidt sammen med Jens Hjorth
Brian Schmidt (til højre) har gennem årene haft et nært samarbejde med forskerne på Dark Cosmology Centre. Her ses han med Jens Hjorth, som er professor og leder af Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet.

Det accelererende univers

”I 1994 var Brian Schmidt med til at danne et forskerhold, som bestod af 20 astronomer, der studerede fjerne supernovaer ved hjælp af de største teleskoper på Jorden. De tog spektre af supernovaerne, og det viste sig, at lyset fra supernovaerne var svagere end forventet.

Afstande i universet beskrives med en såkaldt rødforskydning, som er lysets ændring i bølgelængde på grund af objektets bevægelse, og rødforskydningen viste, at supernovaerne bevægede sig hastigt længere væk. Faktisk havde de forventet, at universets udvidelse ville blive langsommere på grund af tyngdekraften, men nu fandt de ud af, at universets udvidelse tværtimod accelererede.

Gruppens opdagelse af et accelererende univers blev af Science Magazine betegnet som årets gennembrud i 1998”, fortæller Jens Hjorth, professor og leder af Dark Cosmology Centre på Niels Bohr Institutet.

Jens Hjorth fortæller, at denne opdagelse har udløst et hav af forskningsaktiviteter verden over for at opklare mere om den mørke energi, der formodes at være det, der driver universet til at udvide sig med accelererende fart.

Mørk energi formodes at fungere som en slags vakuum, der trækker universet udad, mens tyngdekraften forsøger at trække det sammen.

Studerende stiller spørgsmål til Brian Schmidt
Hele formiddagen før prisoverrækkelsen, kunne de studerende mødes med Brian Schmidt og stille spørgsmål og diskutere med ham.

Fra Alaska til Australien

Brian Schmidt voksede op i Montana og Alaska, USA. Han er bachelor i både fysik og astronomi fra University of Arizona, mens kandidatgraden i astrofysik og ph.d.-graden i 1993 er fra Harvard University.

I 1995 blev Brian Schmidt ansat på Australian National University, som han sidste år blev udnævnt til rektor for. Han har modtaget adskillige store priser, og i 2011 fik han, sammen med Adam Riess og Saul Perlmutter, Nobelprisen i Fysik for arbejdet om det accelererende univers.

I anerkendelse af hans betydningsfulde arbejde, får Brian Schmidt nu tildelt Niels Bohr Institutets Æresmedalje, 2015.

Brian Schmidt får overrakt medaljen
Brian Schmidt får her overrakt Niels Bohr Institutets Æresmedalje af institutleder Robert Feidenhans’l ved en ceremoni den 29. januar på instituttet.

”Jeg er meget beæret over at være blevet udvalgt til at få denne medalje. Niels Bohr er den fysiker, jeg mest stræber efter at være ligesom – jeg er dog bange for, at nogle målsætninger forbliver uopnåelige ønskemål hele éns liv”, udtaler Brian Schmidt beskedent.

Et nyt projekt, han arbejder på, er SkyMapper, som ved hjælp af mindre teleskoper kan observere et stort område af himlen på én gang. På den måde kan man både registrere alle galakser, og kortlægge afstandene og strukturen af universets opbygning.

Desuden kan man kigge efter asteorider, der har kurs mod Jorden og nå at afværge et sammenstød.

Brian Schmidt fik overrakt æresmedaljen ved en ceremoni den 29. januar på Niels Bohr Institutet i København.

Brian Schmidt, professor i astronomi og rektor på The Research School of Astronomy and Astrophysics, The Australian National University, Weston Creek, Australia, 61 (0)2 6125 804, BP.SCHMIDT@anu.edu.au

Tidligere medaljemodtagere