Lærere mellem engagement og afmagt
Research output: Book/Report › Book › Communication
Standard
Lærere mellem engagement og afmagt. / Vaaben, Nana Katrine; Böwadt, Pia Rose; Pedersen, Rikke.
Forlaget UP - Unge Pædagoger, 2020. (Forskning til skolen).Research output: Book/Report › Book › Communication
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - BOOK
T1 - Lærere mellem engagement og afmagt
AU - Vaaben, Nana Katrine
AU - Böwadt, Pia Rose
AU - Pedersen, Rikke
PY - 2020
Y1 - 2020
N2 - LÆRERE MELLEM ENGAGEMENT OG AFMAGT handler om, hvordan lærerne – bådede forhenværende, de nuværende og de kommende – ser på deres rolle i folkeskolen, som de seneste år har været præget af en vis portion kaos i kølvandet på skolereformen, lockouten og regeringsindgrebet i 2013-2014.Bogen viser, hvordan både lærere og lærerstuderende har en klar opfattelse af at skulle varetage en vigtig opgave i samfundet, og at denne opgaves centrale omdrejningspunkt er og bør være eleverne. De er ikke bare optaget af elevernes faglighed, men også af deres sociale liv og fremtid som samfundsborgere.Netop dette engagement overfor eleverne indebærer en forpligtelse, som lærernegerne vil påtage sig og leve op til. Det er i høj grad derfor, at de studerende vælger læreruddannelsen, derfor at lærerne elsker at være lærere og – paradoksalt nok – derfor nogle lærere vælger at forlade folkeskolen som arbejdsplads. De føler sig afmægtige i spændingsfeltet mellem på den ene side et stærkt ønske om at leve op til forpligtelsen overfor eleverne og på den anden side en oplevelse af at blive forhindret heri. På den baggrund viser bogen også en bekymrende tendens til, at både lærere og lærerstuderende udvikler individuelle løsningsstrategier, selvom problemerne i høj grad kan karakteriseres som kollektive og strukturelle.Bogen lader lærere og lærerstuderende komme til orde og viser en lærerstand, der med overvældende unison stemme fortæller, hvad en god lærer er, og hvordan rammerne stiller sig hindrende i vejen for at blive eller være netop det. På den måde giver bogen et unikt indblik i skolelæreres selvforståelse og verdensbillede – et indblik, som er afgørende at tage højde for i ledelsen og udviklingen af folkeskolen.
AB - LÆRERE MELLEM ENGAGEMENT OG AFMAGT handler om, hvordan lærerne – bådede forhenværende, de nuværende og de kommende – ser på deres rolle i folkeskolen, som de seneste år har været præget af en vis portion kaos i kølvandet på skolereformen, lockouten og regeringsindgrebet i 2013-2014.Bogen viser, hvordan både lærere og lærerstuderende har en klar opfattelse af at skulle varetage en vigtig opgave i samfundet, og at denne opgaves centrale omdrejningspunkt er og bør være eleverne. De er ikke bare optaget af elevernes faglighed, men også af deres sociale liv og fremtid som samfundsborgere.Netop dette engagement overfor eleverne indebærer en forpligtelse, som lærernegerne vil påtage sig og leve op til. Det er i høj grad derfor, at de studerende vælger læreruddannelsen, derfor at lærerne elsker at være lærere og – paradoksalt nok – derfor nogle lærere vælger at forlade folkeskolen som arbejdsplads. De føler sig afmægtige i spændingsfeltet mellem på den ene side et stærkt ønske om at leve op til forpligtelsen overfor eleverne og på den anden side en oplevelse af at blive forhindret heri. På den baggrund viser bogen også en bekymrende tendens til, at både lærere og lærerstuderende udvikler individuelle løsningsstrategier, selvom problemerne i høj grad kan karakteriseres som kollektive og strukturelle.Bogen lader lærere og lærerstuderende komme til orde og viser en lærerstand, der med overvældende unison stemme fortæller, hvad en god lærer er, og hvordan rammerne stiller sig hindrende i vejen for at blive eller være netop det. På den måde giver bogen et unikt indblik i skolelæreres selvforståelse og verdensbillede – et indblik, som er afgørende at tage højde for i ledelsen og udviklingen af folkeskolen.
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - lærere
KW - folkeskoler
KW - arbejdsliv
KW - professioner
M3 - Bog
T3 - Forskning til skolen
BT - Lærere mellem engagement og afmagt
PB - Forlaget UP - Unge Pædagoger
ER -
ID: 245672741