Danmark læser - kulturkampagne mellem flere tider og mange dagsordner
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Danmark læser - kulturkampagne mellem flere tider og mange dagsordner. / Lund, Niels Dichov; Dalsgård, Anne Line .
In: Nordisk Kulturpolitisk Tidskrift, Vol. 19, No. 2, 01.12.2016, p. 250-272.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Danmark læser - kulturkampagne mellem flere tider og mange dagsordner
AU - Lund, Niels Dichov
AU - Dalsgård, Anne Line
PY - 2016/12/1
Y1 - 2016/12/1
N2 - Den nationale kampagne Danmark læser blev afviklet i perioden 2013–15, og var et markant kulturpolitisk initiativ – det hidtil største af sin art i Danmark – med det formål at få flere danskere til at læse skønlitteratur. Artiklen beskriver kampagnens formål og indhold og analyserer dens placering mellem etableret dannelsestænkning og nutidig eventkultur samt relationer til andre kultur-/litteraturpolitisk aktuelle dagsordner: bogmarked, læsekompetencer, folkebiblioteker, formidlingstænkning, partnerskabspraksis, by-branding, ligesom spørgsmål omkring social identitet og kategoriseringsprocesser tages op. Til grund for artiklen ligger dels et stort dokumentationsmateriale fra kampagnens aktører, dels et antropologisk følgeforskningsprojekt. Dertil diskuterer artiklen med og perspektiverer til en del af den nuværende skandinaviske forskning omkring bøger, litteratur, læsning og litteraturformidling. Kampagnen var karakteriseret ved en stor geografisk og social bredde, som både fastholdt danske folkebiblioteker som centrale aktører og fremviste mange nyskabende samarbejder og udadrettede formidlingsmæssige tiltag, blandt andet med en større tekstlig mangfoldighed end den traditionelle trykte bog. Kampagnen var dog præget af forskydninger undervejs, idet den bevægede sig fra et fokus på litteraturens dannelsespotentiale til en pragmatisk betoning af oplevelse og events. Afslutningsvis sætter artiklen spørgsmålstegn ved, om en dannelsesorienteret kampagne giver mening i dagens Danmark.
AB - Den nationale kampagne Danmark læser blev afviklet i perioden 2013–15, og var et markant kulturpolitisk initiativ – det hidtil største af sin art i Danmark – med det formål at få flere danskere til at læse skønlitteratur. Artiklen beskriver kampagnens formål og indhold og analyserer dens placering mellem etableret dannelsestænkning og nutidig eventkultur samt relationer til andre kultur-/litteraturpolitisk aktuelle dagsordner: bogmarked, læsekompetencer, folkebiblioteker, formidlingstænkning, partnerskabspraksis, by-branding, ligesom spørgsmål omkring social identitet og kategoriseringsprocesser tages op. Til grund for artiklen ligger dels et stort dokumentationsmateriale fra kampagnens aktører, dels et antropologisk følgeforskningsprojekt. Dertil diskuterer artiklen med og perspektiverer til en del af den nuværende skandinaviske forskning omkring bøger, litteratur, læsning og litteraturformidling. Kampagnen var karakteriseret ved en stor geografisk og social bredde, som både fastholdt danske folkebiblioteker som centrale aktører og fremviste mange nyskabende samarbejder og udadrettede formidlingsmæssige tiltag, blandt andet med en større tekstlig mangfoldighed end den traditionelle trykte bog. Kampagnen var dog præget af forskydninger undervejs, idet den bevægede sig fra et fokus på litteraturens dannelsespotentiale til en pragmatisk betoning af oplevelse og events. Afslutningsvis sætter artiklen spørgsmålstegn ved, om en dannelsesorienteret kampagne giver mening i dagens Danmark.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - Læsning
KW - litteraturformidling
KW - eventkultur
KW - kulturpolitik
KW - identitet
KW - kulturkampagne
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 19
SP - 250
EP - 272
JO - Nordisk Kulturpolitisk Tidskrift
JF - Nordisk Kulturpolitisk Tidskrift
SN - 2000-8325
IS - 2
ER -
ID: 161630016