"Offentligheden er vendt tilbage": Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Standard

"Offentligheden er vendt tilbage" : Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri. / Nielsen, Vibe.

In: Tidsskriftet Antropologi, Vol. 89, 2024, p. 129-152.

Research output: Contribution to journalJournal articleResearchpeer-review

Harvard

Nielsen, V 2024, '"Offentligheden er vendt tilbage": Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri', Tidsskriftet Antropologi, vol. 89, pp. 129-152. https://doi.org/10.7146/ta.vi89.148005

APA

Nielsen, V. (2024). "Offentligheden er vendt tilbage": Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri. Tidsskriftet Antropologi, 89, 129-152. https://doi.org/10.7146/ta.vi89.148005

Vancouver

Nielsen V. "Offentligheden er vendt tilbage": Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri. Tidsskriftet Antropologi. 2024;89:129-152. https://doi.org/10.7146/ta.vi89.148005

Author

Nielsen, Vibe. / "Offentligheden er vendt tilbage" : Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri. In: Tidsskriftet Antropologi. 2024 ; Vol. 89. pp. 129-152.

Bibtex

@article{54f6668226e74b7aa97cb7da70c41e1a,
title = "{"}Offentligheden er vendt tilbage{"}: Kunstudstillinger til Debat p{\aa} Sydafrikas Nationalgalleri",
abstract = "Denne artikel viser, hvordan udstillingen af kunst p{\aa} nationalgalleriet i Sydafrika blev diskuteret og redefineret p{\aa} baggrund af krav om ligev{\ae}rdig adgang: ikke alene til at bes{\o}ge museer og kunstgallerier, men ogs{\aa} til at blive respektfuldt repr{\ae}senteret p{\aa} galleriernes v{\ae}gge og inddraget i beslutningerne om, hvad der skal udstilles. Artiklen analyserer den kritik, som de tre hvide kuratorer bag udstillingen Our Lady (2016) blev m{\o}dt med fra en gruppe sydafrikanske samtidskunstnere og medlemmer af the Sex Workers Education and Advocacy Taskforce. Kritikken anf{\ae}gtede kuratorernes legitimitet til at repr{\ae}sentere Sydafrikas mangfoldighed af stemmer, protesterede imod behandlingen af ofre for k{\o}nsspecifik vold og kritiserede nationalgalleriets fortsatte ekskludering af subordinerede dele af befolkningen. Baseret p{\aa} antropologisk feltarbejde foretaget p{\aa} og omkring museet i perioden 2016-18 pr{\ae}senterer artiklen de forskellige holdninger, der kom til udtryk i den offentlige debat, der omgav udstillingen, og viser, at museumsrummet fortsat styrker „f{\o}lelsen af at h{\o}re til for nogle og f{\o}lelsen af eksklusion for andre“ (Bourdieu et al. 1991:112): Kunstgalleriet er stadig et sted, hvor hvide, veluddannede stemmer lettest kommer til orde. Men protesterne mod nationalgalleriet i Cape Town var ikke desto mindre med til at udfordre og skabe debat i en grad, der fik institutionen til at gent{\ae}nke sine formidlingspraksisser og inkorporere en mere mangfoldig skare af stemmer.",
keywords = "Det Humanistiske Fakultet, South Africa, Art Galleries, Curation, Contemporary Art, Public Protests, Iziko SANG",
author = "Vibe Nielsen",
year = "2024",
doi = "10.7146/ta.vi89.148005",
language = "Dansk",
volume = "89",
pages = "129--152",
journal = "Tidsskriftet Antropologi",
issn = "0906-3021",
publisher = "Foreningen Stofskifte",

}

RIS

TY - JOUR

T1 - "Offentligheden er vendt tilbage"

T2 - Kunstudstillinger til Debat på Sydafrikas Nationalgalleri

AU - Nielsen, Vibe

PY - 2024

Y1 - 2024

N2 - Denne artikel viser, hvordan udstillingen af kunst på nationalgalleriet i Sydafrika blev diskuteret og redefineret på baggrund af krav om ligeværdig adgang: ikke alene til at besøge museer og kunstgallerier, men også til at blive respektfuldt repræsenteret på galleriernes vægge og inddraget i beslutningerne om, hvad der skal udstilles. Artiklen analyserer den kritik, som de tre hvide kuratorer bag udstillingen Our Lady (2016) blev mødt med fra en gruppe sydafrikanske samtidskunstnere og medlemmer af the Sex Workers Education and Advocacy Taskforce. Kritikken anfægtede kuratorernes legitimitet til at repræsentere Sydafrikas mangfoldighed af stemmer, protesterede imod behandlingen af ofre for kønsspecifik vold og kritiserede nationalgalleriets fortsatte ekskludering af subordinerede dele af befolkningen. Baseret på antropologisk feltarbejde foretaget på og omkring museet i perioden 2016-18 præsenterer artiklen de forskellige holdninger, der kom til udtryk i den offentlige debat, der omgav udstillingen, og viser, at museumsrummet fortsat styrker „følelsen af at høre til for nogle og følelsen af eksklusion for andre“ (Bourdieu et al. 1991:112): Kunstgalleriet er stadig et sted, hvor hvide, veluddannede stemmer lettest kommer til orde. Men protesterne mod nationalgalleriet i Cape Town var ikke desto mindre med til at udfordre og skabe debat i en grad, der fik institutionen til at gentænke sine formidlingspraksisser og inkorporere en mere mangfoldig skare af stemmer.

AB - Denne artikel viser, hvordan udstillingen af kunst på nationalgalleriet i Sydafrika blev diskuteret og redefineret på baggrund af krav om ligeværdig adgang: ikke alene til at besøge museer og kunstgallerier, men også til at blive respektfuldt repræsenteret på galleriernes vægge og inddraget i beslutningerne om, hvad der skal udstilles. Artiklen analyserer den kritik, som de tre hvide kuratorer bag udstillingen Our Lady (2016) blev mødt med fra en gruppe sydafrikanske samtidskunstnere og medlemmer af the Sex Workers Education and Advocacy Taskforce. Kritikken anfægtede kuratorernes legitimitet til at repræsentere Sydafrikas mangfoldighed af stemmer, protesterede imod behandlingen af ofre for kønsspecifik vold og kritiserede nationalgalleriets fortsatte ekskludering af subordinerede dele af befolkningen. Baseret på antropologisk feltarbejde foretaget på og omkring museet i perioden 2016-18 præsenterer artiklen de forskellige holdninger, der kom til udtryk i den offentlige debat, der omgav udstillingen, og viser, at museumsrummet fortsat styrker „følelsen af at høre til for nogle og følelsen af eksklusion for andre“ (Bourdieu et al. 1991:112): Kunstgalleriet er stadig et sted, hvor hvide, veluddannede stemmer lettest kommer til orde. Men protesterne mod nationalgalleriet i Cape Town var ikke desto mindre med til at udfordre og skabe debat i en grad, der fik institutionen til at gentænke sine formidlingspraksisser og inkorporere en mere mangfoldig skare af stemmer.

KW - Det Humanistiske Fakultet

KW - South Africa

KW - Art Galleries

KW - Curation

KW - Contemporary Art

KW - Public Protests

KW - Iziko SANG

U2 - 10.7146/ta.vi89.148005

DO - 10.7146/ta.vi89.148005

M3 - Tidsskriftartikel

VL - 89

SP - 129

EP - 152

JO - Tidsskriftet Antropologi

JF - Tidsskriftet Antropologi

SN - 0906-3021

ER -

ID: 402100819