”En sværm af skyer, som skal tænkes”: En diskussion af kultur, kunst og æstetik
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
”En sværm af skyer, som skal tænkes” : En diskussion af kultur, kunst og æstetik. / Johansen, Martin Blok; Morsing, Ole.
In: Studier i Pædagogisk Filosofi, Vol. 3, No. 2, 2014, p. 1-20.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - ”En sværm af skyer, som skal tænkes”
T2 - En diskussion af kultur, kunst og æstetik
AU - Johansen, Martin Blok
AU - Morsing, Ole
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - Der findes mange forskellige forståelser og definitioner af begrebet æstetik i dag. Nogle gange betragtes det som identisk med det skønne eller det sanselige og andre gange har det en mere hverdagsagtig betydning, hvor det associeres med fx et veldækket frokostbord. Det fælles for dem er imidlertid, at æstetik forstås som noget, man kan registrere i den virkelig verden, hvor det har fået tilskrevet selvstændig eksistens. Begrebet har dermed undergået en ‘ontologisk dumpning’, hvormed vi forstår det, at et analytisk begreb er blevet til en "ting i verden” – altså at et epistemologisk forhold er blevet transformeret til et ontologisk forhold. Problemet med dette er, at det man potentielt kan forstå med, i stedet er blevet noget, man skal forstå. Med bestræbelsen om ikke at nedprioritere erkendelsesdimensionen til fordel for oplevelsesdimensionen forsøger vi i denne artikel at genetablere æstetik som et analytisk begreb: Noget, man kan se med – i stedet for noget man ser. Vi perspektiverer endvidere til kultur og kunst, som vi mener har undergået den samme ontologiske dumpning. Artiklen afsluttes med nogle refleksioner over, hvilke implikationer dette kan have for pædagogisk praksis. Artiklen tager sit teoretiske afsæt hos filosoffen Jean-Francois Lyotard, og den henter sit eksempelmateriale hos forfatteren Karl Ove Knausgård.
AB - Der findes mange forskellige forståelser og definitioner af begrebet æstetik i dag. Nogle gange betragtes det som identisk med det skønne eller det sanselige og andre gange har det en mere hverdagsagtig betydning, hvor det associeres med fx et veldækket frokostbord. Det fælles for dem er imidlertid, at æstetik forstås som noget, man kan registrere i den virkelig verden, hvor det har fået tilskrevet selvstændig eksistens. Begrebet har dermed undergået en ‘ontologisk dumpning’, hvormed vi forstår det, at et analytisk begreb er blevet til en "ting i verden” – altså at et epistemologisk forhold er blevet transformeret til et ontologisk forhold. Problemet med dette er, at det man potentielt kan forstå med, i stedet er blevet noget, man skal forstå. Med bestræbelsen om ikke at nedprioritere erkendelsesdimensionen til fordel for oplevelsesdimensionen forsøger vi i denne artikel at genetablere æstetik som et analytisk begreb: Noget, man kan se med – i stedet for noget man ser. Vi perspektiverer endvidere til kultur og kunst, som vi mener har undergået den samme ontologiske dumpning. Artiklen afsluttes med nogle refleksioner over, hvilke implikationer dette kan have for pædagogisk praksis. Artiklen tager sit teoretiske afsæt hos filosoffen Jean-Francois Lyotard, og den henter sit eksempelmateriale hos forfatteren Karl Ove Knausgård.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - kunst
KW - Lyotard
KW - Knausgård
KW - meddelbarhed
KW - Æstetik
KW - kultur
U2 - 10.7146/spf.v3i2.18132
DO - 10.7146/spf.v3i2.18132
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 3
SP - 1
EP - 20
JO - Studier i Pædagogisk Filosofi
JF - Studier i Pædagogisk Filosofi
SN - 2244-9140
IS - 2
ER -
ID: 135802484