"Velkommen tilbage": Skolerum og modtagelsesceremoni på tre københavnske gymnasier
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
"Velkommen tilbage" : Skolerum og modtagelsesceremoni på tre københavnske gymnasier. / Reeh, Henrik.
In: Unge Paedagoger, Vol. 75, No. 1, 2014, p. 52-66.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - "Velkommen tilbage"
T2 - Skolerum og modtagelsesceremoni på tre københavnske gymnasier
AU - Reeh, Henrik
PY - 2014
Y1 - 2014
N2 - Som repræsentanter for tre faser i velfærdsstatens historie råder de københavnske gymnasier Øregård (1924), Sankt Annæ (1972) og Ørestad (2007) alle over en festsal, hvis typologiske udvikling sammenfatter skolearkitekturens vej i det 20. og begyndelsen af det 21. århundrede. Forfatteren viser, hvordan de tre gymanisier bruger deres fællesrum helt forskelligt, når de modtager eleverne efter sommerferien: Den neoklassiske aula på Øregård Gymnasium fyldes af rektors tale. Funktionalismens koncertsal på Sankt Annæ Gymnasium fremmer skolefællesskabets fusion i firstemmig sang. Atriet på Ørestad Gymnasium bruges til en modtagelse, som viderefører modernitetens demokratiske og kulturelle tradition. En naturlyrisk sangtekst, der vises på skærmen, skal ikke synges; den er udtryk for en kultur, som søges trængt i baggrunden. I stedet optræder en professionel stand-up-komiker. Meget afhænger af skoleledelsens strategi og fantasi, men også af lærernes og - ikke at forglemme - elevernes bidrag til gymnasiets kulturelle og sociale fællesskab.
AB - Som repræsentanter for tre faser i velfærdsstatens historie råder de københavnske gymnasier Øregård (1924), Sankt Annæ (1972) og Ørestad (2007) alle over en festsal, hvis typologiske udvikling sammenfatter skolearkitekturens vej i det 20. og begyndelsen af det 21. århundrede. Forfatteren viser, hvordan de tre gymanisier bruger deres fællesrum helt forskelligt, når de modtager eleverne efter sommerferien: Den neoklassiske aula på Øregård Gymnasium fyldes af rektors tale. Funktionalismens koncertsal på Sankt Annæ Gymnasium fremmer skolefællesskabets fusion i firstemmig sang. Atriet på Ørestad Gymnasium bruges til en modtagelse, som viderefører modernitetens demokratiske og kulturelle tradition. En naturlyrisk sangtekst, der vises på skærmen, skal ikke synges; den er udtryk for en kultur, som søges trængt i baggrunden. I stedet optræder en professionel stand-up-komiker. Meget afhænger af skoleledelsens strategi og fantasi, men også af lærernes og - ikke at forglemme - elevernes bidrag til gymnasiets kulturelle og sociale fællesskab.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - skolearkitektur
KW - etnografisk metode
KW - gymnasiearkitektur
KW - pædagogik
KW - København
KW - Gentofte
KW - Øregård Gymnasium
KW - Sankt Annæ Gymnasium
KW - Ørestad Gymnasium
KW - kulturelt fællesskab
KW - rumanalyse
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 75
SP - 52
EP - 66
JO - Unge Paedagoger
JF - Unge Paedagoger
SN - 0106-5386
IS - 1
ER -
ID: 117197705