Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne? ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år. / Thomsen, Jens Peter; Dencker, Siri; Mørch Pedersen, Thomas.
In: Dansk Sociologi, Vol. 24, No. 3, 2013, p. 11-35.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - Hvem læser på velfærdsprofessionsuddannelserne?
T2 - ændringer i rekrutteringsmønstre de sidste 25 år
AU - Thomsen, Jens Peter
AU - Dencker, Siri
AU - Mørch Pedersen, Thomas
PY - 2013
Y1 - 2013
N2 - Denne artikel beskæftiger sig med den generelle udvikling i den sociale rekruttering til de videregående uddannelser i Danmark de sidste 30 år og sætter særlig fokus på, hvilke sociale grupper velfærdsprofessionerne rekrutterer fra, sammenlignet med øvrige videregående uddannelser. Velfærdsprofessionerne er interessante, fordi de indtager en central rolle i forhold til at opretholde vitale funktioner i velfærdssamfundet. De seneste år har været præget af en debat om, hvorvidt disse semiprofessioner har oplevet et relativt statustab set i forhold til de øvrige videregående uddannelser. Vi undersøger ændringer i adgangen til velfærdsprofessionsuddannelserne og de øvrige videregående uddannelser gennem en række statistiske modeller på baggrund af registerdata fra perioden 1989-2011. Vi finder, at den sociale ulighed, eller sociale selektivitet, i adgangen til videregående uddannelser generelt er mindsket over årene, men primært i de perioder hvor uddannelserne ekspanderer. Vi finder videre, at den sociale selektivitet i udgangspunktet er ganske forskellig afhængig af, om vi betragter de selektive lange videregående uddannelser eller de mindre selektive velfærdsprofessionsuddannelser (hvor pædagoguddannelsen er den mindst selektive af de fire behandlede velfærdsprofessionsuddannelser).
AB - Denne artikel beskæftiger sig med den generelle udvikling i den sociale rekruttering til de videregående uddannelser i Danmark de sidste 30 år og sætter særlig fokus på, hvilke sociale grupper velfærdsprofessionerne rekrutterer fra, sammenlignet med øvrige videregående uddannelser. Velfærdsprofessionerne er interessante, fordi de indtager en central rolle i forhold til at opretholde vitale funktioner i velfærdssamfundet. De seneste år har været præget af en debat om, hvorvidt disse semiprofessioner har oplevet et relativt statustab set i forhold til de øvrige videregående uddannelser. Vi undersøger ændringer i adgangen til velfærdsprofessionsuddannelserne og de øvrige videregående uddannelser gennem en række statistiske modeller på baggrund af registerdata fra perioden 1989-2011. Vi finder, at den sociale ulighed, eller sociale selektivitet, i adgangen til videregående uddannelser generelt er mindsket over årene, men primært i de perioder hvor uddannelserne ekspanderer. Vi finder videre, at den sociale selektivitet i udgangspunktet er ganske forskellig afhængig af, om vi betragter de selektive lange videregående uddannelser eller de mindre selektive velfærdsprofessionsuddannelser (hvor pædagoguddannelsen er den mindst selektive af de fire behandlede velfærdsprofessionsuddannelser).
KW - Det Samfundsvidenskabelige Fakultet
KW - videregående uddannelser
KW - velfærdsprofessionsuddannelser
KW - rekruttering
KW - social baggrund
KW - uddannelsesekspansion
KW - status
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 24
SP - 11
EP - 35
JO - Dansk Sociologi
JF - Dansk Sociologi
SN - 0905-5908
IS - 3
ER -
ID: 117924517