Den infra-ordinære natur: Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet
Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Standard
Den infra-ordinære natur : Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet. / Rösing, Lilian Munk.
Solen er ligeglad: er litteraturen?. ed. / marianne barlyng. Forlaget Spring, 2022. p. 139-158.Research output: Chapter in Book/Report/Conference proceeding › Book chapter › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - CHAP
T1 - Den infra-ordinære natur
T2 - Om ”remark”, materiel skrift og melankoli i C. Y. Frostholms Træmuseet
AU - Rösing, Lilian Munk
PY - 2022
Y1 - 2022
N2 - Med udgangspunkt i kapitlet om Francis Ponge (kapitel 7) forfølge artiklen den opmærksomhed på skriftens og bogens materie, som Træmuseet både praktiserer sprogligt og tematiserer i tekst og fotografier. Analysen af bogens skriftmaterialistiske greb og motiver bliver relateret til Jacques Derridas begreb om ”remark” ("rémarque") og Timothy Mortons begreb om ”medial writing” som en skrift, hvis økokritiske opmærksomhed på materialiteten netop indebærer en opmærksomhed på også skriftens materialitet. Endelig viser artiklen, hvordan Frostholms værk destabiliserer grænsen mellem botanik og poesi, og hvordan dens grundfølelse er den melankoli, som Morton udnævner til øko-etikkens affektive stemning. Hvor Morton lader melankolien pege i retning af en objekt-orienteret ontologi, argumenterer artiklen for, at melankolien også kræver - og i Træmuseet finder - sit subjekt, idet det betragtes det som en af bogens store kvaliteter, at den er objekt-orienteret uden at negligere subjektet.
AB - Med udgangspunkt i kapitlet om Francis Ponge (kapitel 7) forfølge artiklen den opmærksomhed på skriftens og bogens materie, som Træmuseet både praktiserer sprogligt og tematiserer i tekst og fotografier. Analysen af bogens skriftmaterialistiske greb og motiver bliver relateret til Jacques Derridas begreb om ”remark” ("rémarque") og Timothy Mortons begreb om ”medial writing” som en skrift, hvis økokritiske opmærksomhed på materialiteten netop indebærer en opmærksomhed på også skriftens materialitet. Endelig viser artiklen, hvordan Frostholms værk destabiliserer grænsen mellem botanik og poesi, og hvordan dens grundfølelse er den melankoli, som Morton udnævner til øko-etikkens affektive stemning. Hvor Morton lader melankolien pege i retning af en objekt-orienteret ontologi, argumenterer artiklen for, at melankolien også kræver - og i Træmuseet finder - sit subjekt, idet det betragtes det som en af bogens store kvaliteter, at den er objekt-orienteret uden at negligere subjektet.
KW - Det Humanistiske Fakultet
KW - C. Y. Frostholm
KW - Timothy Morton
KW - Jacques Derrida
KW - materialitet
KW - træer
KW - Francis Ponge
KW - melankoli
KW - økokritik
UR - https://soeg.kb.dk/permalink/45KBDK_KGL/1pioq0f/alma99124057494105763
M3 - Bidrag til bog/antologi
SN - 9788794165099
SP - 139
EP - 158
BT - Solen er ligeglad
A2 - barlyng, marianne
PB - Forlaget Spring
ER -
ID: 318453548