SKAM – ophavsretlige grænser på det grænseløse Internet?
Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Standard
SKAM – ophavsretlige grænser på det grænseløse Internet? / Schwemer, Sebastian Felix.
In: Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling, Vol. 6, No. 2, 29.11.2017, p. 105-112.Research output: Contribution to journal › Journal article › Research › peer-review
Harvard
APA
Vancouver
Author
Bibtex
}
RIS
TY - JOUR
T1 - SKAM – ophavsretlige grænser på det grænseløse Internet?
AU - Schwemer, Sebastian Felix
PY - 2017/11/29
Y1 - 2017/11/29
N2 - Denne artikel belyser nogle af de ophavsretlige spørgsmål, som opstår i forbindelse med ”grænseoverskridende” adgang, det vil sige adgang fra et andet land end Norge, til den norske netbaserede serie ”SKAM”. Serien er blevet kulturfænomen i hele Norden, og rettighedshaverens brug af geoblokering for udenlandske seere i januar 2017 gav anledning til meget opmærksomhed om grænseoverskridende adgang, ikke mindst fra den tidligere danske kulturminister.I de senere år har EU-lovgiver foreslået en række tiltag for at sikre grænseoverskridende adgang til ophavsretligt beskyttet indhold. Artiklen giver et overblik over disse initiativer og deres komplekse sammenspil. Forbrugerperspektivet er ved at finde sin vej ind i den akademiske diskurs og lovgivers agenda for ophavsretten. Artiklen argumenterer for, at der dog stadig er lang vej til den traditionelle uproblematiske geografiske opdeling finder sin ligevægt på internettet. I den konventionelle forståelse bliver kulturargumentet primært anvendt for at begrunde et højt beskyttelsesniveau af rettighedshavere. I lyset af transnational kultur, reflekterer artiklen over at overføre disse overvejelser til grænseoverskridende adgang til indhold, det vil sige begrundelsen for et højt adgangsniveau til transnational kultur.
AB - Denne artikel belyser nogle af de ophavsretlige spørgsmål, som opstår i forbindelse med ”grænseoverskridende” adgang, det vil sige adgang fra et andet land end Norge, til den norske netbaserede serie ”SKAM”. Serien er blevet kulturfænomen i hele Norden, og rettighedshaverens brug af geoblokering for udenlandske seere i januar 2017 gav anledning til meget opmærksomhed om grænseoverskridende adgang, ikke mindst fra den tidligere danske kulturminister.I de senere år har EU-lovgiver foreslået en række tiltag for at sikre grænseoverskridende adgang til ophavsretligt beskyttet indhold. Artiklen giver et overblik over disse initiativer og deres komplekse sammenspil. Forbrugerperspektivet er ved at finde sin vej ind i den akademiske diskurs og lovgivers agenda for ophavsretten. Artiklen argumenterer for, at der dog stadig er lang vej til den traditionelle uproblematiske geografiske opdeling finder sin ligevægt på internettet. I den konventionelle forståelse bliver kulturargumentet primært anvendt for at begrunde et højt beskyttelsesniveau af rettighedshavere. I lyset af transnational kultur, reflekterer artiklen over at overføre disse overvejelser til grænseoverskridende adgang til indhold, det vil sige begrundelsen for et højt adgangsniveau til transnational kultur.
KW - Det Juridiske Fakultet
KW - Portabilitet
KW - Geo-blokering
KW - Det digitale indre marked
KW - Ophasvret
M3 - Tidsskriftartikel
VL - 6
SP - 105
EP - 112
JO - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
JF - Nordisk Tidsskrift for Informationsvidenskab og Kulturformidling
SN - 2245-2931
IS - 2
ER -
ID: 185471798